Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, February 27, 2006


Modul PLKN: Minta maaf kepada Nik Adli secara terbuka
Oleh Ekmal Yusof
Petikan : Harakah

IPOH, 26 Feb (Hrkh) - PAS menuntut supaya kerajaan khasnya pihak pengurusan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) memohon maaf secara terbuka kepada keluarga Nik Adli Nik Abdul Aziz kerana memburuk-burukkan Nik Adli dengan menggunakan gambar beliau sebagai simbul keganasan dalam modul latihan PLKN.
"Macamana PLKN boleh memburukkan nama Nik Adli sedangkan beliau tidak pernah diadili di mana-mana mahkamah di negara ini dan disahkan sebagai pengganas sebagaimana yang digambarkan oleh PLJ itu," kata Ustaz Ahmad Awang, Ketua Penerangan PAS.
Ahmad Awang terkejut dengan pengesahan PLKN yang menggunakan gambar Nik Adli sebagai simbul pengganas di negara ini padahal beliau tidak pernah diadili.
Nik Adli, anak kepada Mursyidul Am PAS telah ditahan di bawah ISA di Kem Tahanan Kemunting sejak lebih empat tahun lalu.Gambar beliau telah digunakan sebagai simbul keganasan dalam modul latihan PLKN.
Perkara ini disahkan oleh pihak pengurusan PLKN kepada Exco Pemuda PAS dalam lawatan mereka ke pejabat PLKN sebelum ini.
Bagi Ahmad Awang, langkah ini bertujuan untuk menanamkan kebencian Tuan Guru Nik Aziz, PAS dan Islam di kalangan pelatih PLKN.
"PAS menyokong penuh kenyataan Tuan Guru Nik Aziz macamana boleh dikatakan anaknya pengganas sedangkan tidak ada mana-mana mahkamah pun yang telah mengenakan hukuman sedemikian," Ahmad Awang kepada Harakahdaily.
Perkara ini, katanya, tidak pernah di bawa ke mana-mana mahkamah dan hanya agenda Umno sahaja untuk memburukkan PAS.
Jika benar, pemimpin Umno hadhari, maka berdepanlah dengan PAS secara profesional dan jangan membuli pihak yang terkurung dan tidak boleh membela diri, katanya.