Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, February 08, 2006


ADUN Perlis ‘wajib’ ambil PMR Bahasa Arab
Petikan : Utusan Malaysia

Kangar 5 hb Februari : Selepas berjaya lulus dalam peperiksaan Bahasa Arab peringkat Penialian Menengah Rendah baru-baru ini, Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim hari ini membuat satu lagi kejutan.

Selain mengumumkan hasratnya untuk mengambil semua peperiksaan bahasa tersebut pada tahun ini, beliau turut mewajibkan semua wakil rakyat dan ketua-ketua jabatan di negeri ini terutama yang beragama Islam supaya mengikuti jejak langkahnya.

Bagi yang bukan beragama Islam pula, mereka akan digalakkan supaya mempelajari kaedah penulisan jawi terlebih dahulu sebelum mengambil peperiksaan pada tahun depan.

Alasan beliau berbuat demikian bukanlah untuk menyusahkan pihak terbabit tetapi mahu mereka menjadi contoh kepada masyarakat supaya menimba sesuatu ilmu walaupun usia telah meningkat.

“Bagaimanapun, ianya bukan wajib tetapi sukarela yang dimestikan.Kelas tuisyen yang dijalankan selama dua jam dalam sehari kepada mereka akan diberikan percuma bermula 15 Februari ini dan wakil rakyat serta ketua-ketua jabatan hanya perlu mengeluarkan wang untuk pendaftaran peperiksaan sahaja.

“Kita lihat banyak wakil rakyat dan ketua-ketua jabatan hanya tahu duduk bersembang kosong di kedai-kedai kopi dan ini merugikan waktu sahaja.Saya sendiri akan belajar dan mengambil semula peperiksaan Bahasa Arab dan Bahasa Mandarin,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyaksikan majlis memeterai Memorandum Persefahaman ( MoU) antara Pergerakan Puteri Umno Perlis dengan Simor Creative (M) Sdn.Bhd. mengenai penganjuran Karnival Pendidikan dan Kerjaya Perlis 2006 di sini.