Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, February 26, 2006


Demokrasi hilang undang keganasan
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita

Jejawi : Apabila demokrasi dibuka walaupun sedikit, maka peluang untuk Islam menang akan terbuka luas.Inilah antara intipati ceramah pembukaan Naib Presiden PAS Tuan Haji Mohamad Sabu disini Jumaat lalu.

Sambil mengambil FIS di Algeria,Hizbullah di Lubnan,Ikhwan di Mesir dan Hamas di Palestin sebagai contoh beliau juga menegaskan bahawa kejayaan itu bukan datang dengan bergolek tanpa usaha yang kuat.

“Hosni Mubarak tidak benarkan orang mengundi selepas dapat tahu Ikhwan mendapat sokongan yang besar dan muslimat di Mesir dengan beraninya telah memanjat tingkap-tingkap untuk masuk mengundi juga,”katanya.

“Omar Syarif pelakon dari Mesir yang bukan Islam turut menyokong Ikhwan melalui kenyataannya kepada media dan ini mengejutkan orang ramai dan sekaligus menunjukkan apabila demokrasi dibuka maka Islam akan menonjol,” tambah beliau lagi.

Begitu juga Hamas yang menurutnya telah dihalang dari menerima bantuan kewangan oleh Amerika dan Hamas juga pernah memboikot pilihanraya satu ketika dahulu kerana tidak yakin dengan demokrasi yang ada pada waktu itu.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang juga membongkar sandiwara oleh Pak Lah kerana marahkan barat yang menyekat bantuan kewangan kepada Palestin sedangkan perkara itu telah dia lakukan kepada Terengganu ketika dia sendiri menjadi Ketua Perhubungan Umno Terengganu satu masa dahulu.

Pak Lah juga katanya lagi boleh juga bersandiwara dengan menghebohkan kepada dunia bahawa dia telah menang piliharaya dengan jayanya iaitu lebih 90% kerusi di parlimen.Bahkan Pak Lah boleh menyapu bersih kerusi parlimen dengan syarat dia mesti menekan semua anggota kerajaan, anggota polis, tentera, pelajar dan rakyat seluruhnya seperti yang dilakukan oleh Saddam ketika memerintah Iraq.

“Dr.Azahari, Noordin Mat Top adalah antara segelintir anak muda yang sudah tidak mempercayai demokrasi lagi.Sebab itulah mereka memilih keganasan kerana menyatakan kemarahan mereka,” terang beliau.

Sokongan orang muda kepada mereka dapat dilihat apabila ribuan anak muda telah mengiringi jenazah Dr.Azahari ke kubur.Ini menurut Haji Mohamad Sabu lagi akan membahayakan keadaan apabila ianya tidak dapat dikawal lagi.

Alasan utama kepada semua ini ialah tiadanya demokrasi yang tulen.Demokrasi telah mati dan mereka merasakan itu menjadi tanggungjawab mereka untuk menghidupkannya kembali walau dengan cara yang tidak disukai.

Beliau juga menyentuh tentang kegagalan ummat Islam untuk duduk bersatu dalam mempertahankan agama Islam.Yahudi dan kristian katanya tidak peduli samada syiah ataupun sunni ataupun perbezaan lain yang berbagai bentuk didalam Islam tetapi yang mereka tahu hanya satu iaitu Islam mesti dihapuskan.Atas alasan itu maka beliau mengajak seluruh ummat Islam untuk meminggirkan perbezaan ideologi tetapi menumpukan kepada agenda penyatuan Islam bagi menghadapi musuh Islam yang semakin rakus.