Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, February 27, 2006

Balasungkawa kepada seluruh rakyat Malaysia
Oleh : Angkatan Muda Insaf ( Baru )
Kategori : Surat Pembaca
Malam Jumaat lepas Perdana Menteri Thailand Thaksin Shinawatra terpaksa bertindak membubarkan Parlimen negara itu setelah beliau tidak tahan lagi dengan penentangan daripada rakyat akibat isu dakwaan berlakunya salah guna kuasa, terutama yang melibatkan penjualan saham dalam Shin Corporation milik keluarganya, kepada Temasek Holdings milik kerajaan Singapura bulan lepas.

Keputusan Thaksin itu dibuat dua hari sebelum satu perhimpunan besar-besaran yang dirancang diadakan di Bangkok untuk mendesak beliau meletak jawatan sebagai pertanggungjawaban beliau (accountability) ke atas isu Shin Corp tersebut.

Sehingga kini, ramai pihak di Thailand menyeru agar rakyat Thailand bertindak untuk memulaukan pilihanraya tergempar yang dijangka akan berlangsung pada 2 April ini. Ini kerana mereka mahukan Thaksin meletakkan jawatan bukannya membubarkan Parlimen.

Walauapapun tindakan Thaksin, yang pentingnya beliau menyerahkan kembali kuasa penentuan legitimasi politik kepada rakyat untuk mengabsahkan (melegitimasikan) kedudukan partinya melalui pilihanraya umum.

Apa yang menarik, isu dakwaan salah guna kuasa Thaksin dalam penjualan saham Shin Corporation kepunyaan keluarganya, kepada Temasek Holdings milik kerajaan Singapura telah membawa kepada pembubaran Parlimen lantaran kehebatan kuasa rakyat.

Berbanding dengan Malaysia, yang juga dalam masa yang terdekat ini, PM bersikap begitu lunak terhadap Singapura sehingga mampu menjejaskan kepentingan negara seperti isu Abdullah selaku Menteri Kewangan yang telah meluluskan dalam pembelian 31% saham Pantai Holdings oleh syarikat Singapura, Parkway Holdings.

Bahayanya ialah kesan secara langsung kepada rakyat kerana Pantai Holdings adalah merupakan operator hospital yang juga turut memiliki program penswastaan Malaysia melalui pemilikan Pantai Holdings ke atas Fomema dan Medivest yang mempunyai kepentingan dalam projek penswastaan bekalan ubat bagi seluruh hospital kerajaan kita.

Singapura juga buat pertama kalinya dalam sejarah negara kita akan memiliki bank pelaburan di Malaysia melalui pegangan Parkway Holdings ke atas Avenue Asset selepas berlaku penggabungan di antara Avenue dengan ECM Libra sebanyak 7.46% kerana Pantai Holdings memiliki 17% pegangan dalam Avenue.

Walaubagaimanapun, Perdana Menteri Malaysia yang sepatutnya perlu dipertanggungjawabkan dalam hal ini terus terselamat daripada apa-apa protes dalam negara kerana beliau memiliki rakyat Malaysia yang paling bodoh, bebal dan penakut di atas muka bumi ini.

Bayangkan sekiranya apa yang berlaku di Malaysia yang berhubungkait dengan penjualan ekuiti strategik kepada Singapura ini berlaku di Thailand, sudah pastilah protes rakyat Thailand adalah dua kali ganda lebih besar daripada apa yang Thaksin alami sekarang.

Rakyat Malaysia perlu mengkaji bagaimana sejarah perubahan yang berlaku di mana-mana negara yang memerlukan jalanraya bagi menjatuhkan sesebuah kerajaan authoritarian. Lihat, di Iran, dinasti Shah Iran mampu dijatuhkan oleh kuasa rakyat pimpinan Imam Khomeini. Kajilah bagaimana diktator Soeharto di Indonesia boleh tumbang hanya apabila tiga orang Mahasiswa Universiti Trisakti mati ditembak polis sewaktu demonstrasi di Jakarta.

Adakah ada sinar perubahan di Malaysia? Bilakah akan wujud sebuah parti pembangkang yang kuat? Sampai bilakah baru akan muncul gerakan mahasiswa dan kesatuan sekerja yang digeruni penguasa yang korup? Bilakah rakyat Malaysia akan berani dan berubah menjadi bijak? Walauapapun jawapannya, tahniah kepada rakyat Thailand!

Angkatan Muda Insaf (Baru)
Terima kasih kepada pengirim