Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, February 05, 2006


Cadangan penubuhan Suruhanjaya Bebas dan Salah Laku Polis (IPCMC) hanya untuk membantu
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita

Kangar 4hb Februari : Cadangan penubuhan Suruhanjaya Bebas Dan Salah Laku Polis (IPCMC) hanyalah untuk membantu pihak polis memantau sahaja bukan mengambil alih terus tugas empat badan pemantau polis yang telah sedia ada.Demikian jelas Pesuruhjaya PAS Pahang Dato’
Tuan Ibrahim Tuan Man.

Suruhanjaya ini juga katanya akan mengembalikan rasa hormat rakyat kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang pada ketika ini menurut pandangan beliau imej PDRM kelihatan agak sedikit tercalar.

Semalam didalam akhbar Utusan Malaysia, tiga persatuan polis menolak cadangan penubuhan Suruhanjaya Bebas dan Salah Laku Polis (IPCMC) dengan alasan sudah ada empat badan seumpama itu bagi memantau Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Empat badan yang turut memantau pasukan polis pada masa ini ialah bahagian tatatertib PDRM, Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP), Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) dan Biro Pengaduan Awam (BPA).
Berikutan itu, tiga persatuan berkenaan telah menghantar memorandum berhubung penolakan penubuhan IPCMC kepada pihak pengurusan PDRM dan kerajaan.
Beliau yang juga AJK PAS Pusat berkata rungutan orang ramai tidak akan ada sekiranya PDRM bertindak dengan betul.

“PDRM kena professional.Orang tak akan komplen jika dah betul,” kata beliau sambil memberikan contoh kes Datuk Seri Anwar Ibrahim yang lama dahulu dan kes tahanan yang dibogelkan baru-baru ini yang kelihatan begitu menjejaskan imej PDRM.

Beliau juga berharap agar PDRM tidak melihat penubuhan IPCMC ini sebagai satu tindakan negatif sehingga tidak mahu lagi menggunakan budi bicara ketika menjalankan tugas.

Beliau yang jelas bersetuju dengan cadangan penubuhan IPCMC itu juga menyarankan agar penubuhan ini paling kurang direalisasikan sebagai satu percubaan yang diberi satu tempoh masa.Sekiranya segalanya berada didalam keadaan baik ketika tempoh percubaan itu, maka tidak perlu lagi kepada suruhanjaya itu.