Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, December 17, 2005


Umno semakin hilang pedoman
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita


Kangar 17hb Dis : Dewan Pemuda PAS Perlis, melalui ketuanya,Ustaz Adnan Fadhil hari ini mengutuk dan menyatakan rasa kekesalan yang teramat sangat terhadap kebiadapan Umno yang telah mengibarkan bendera negara haram Israel di bangunan PWTC yang juga bangunan milik Umno Malaysia.

Beliau menyifatkan Umno sebagai sebuah pergerakan yang tidak sensitive dengan kemusnahan,kekejaman dan penganiayaan yang diterima oleh Palestin hasil dari kerakusan dan kezaliman negara haram Israel itu.

Palestin yang sudah puluhan tahun dihina,diseksa dan diperlakukan seperti binatang oleh Israel dan Israel pula dikutuk oleh seluruh negara Islam, tiba-tiba baru-baru ini Umno yang mempelopori Islam Hadhari di negara ini dengan rasa megahnya telah mengibarkan bendera Israel itu di atas bangunannya.

“Polisi kerajaan terhadap Israel tidak jelas dan bercelaru.Kita ambil contoh ketika mana saudara Mahfuz Omar dan Salehuddin Ayub yang dipenjarakan kerana membantah kehadiran pasukan kriket dari Israel beberapa tahun dulu.Sangat jelas pada ketika itu mereka sebenarnya meraikan Israel.,”kata beliau.

Ustaz Adnan yang ditemui selepas mesyuarat AJK PAS negeri di Pejabat Perhubungan di Jalan Sekolah Derma petang tadi juga hairan bagaimana sebuah negara yang dikatakan negara Islam boleh melakukan perkara tersebut.

“Tidakkah mereka (Umno) sedar bahawa dengan mengibarkan bendera Israel itu maka secara langsung Umno telah mengiktirafkan Israel sebagi sebuah negara yang sah? Jika begitu bagaimana pula dengan pejuang-pejuang Palestin yang telah berabad-abad berjuang demi mendaulatkan bumi Palestin? Tidakkah kita rasa malu terhadap mereka yang mengorbankan nyawa demi mengusir Israel tetapi tiba-tiba dalam masa yang sama ada orang yang mengaku Islam tetapi mengiktiraf Israel? soal beliau.

Beliau juga menyatakan kebimbangan akan kemungkinan pengaruh yahudi telah menular ke dalam Umno.
Akhirnya Ustaz Adnan menyeru supaya Umno segera menurunkan bendera negara haram Israel itu dan meminta kemaafan kepada rakyat Palestin.

Oleh itu kami Dewan Pemuda PAS Perlis meminta semua pihak terutama penyokong Umno agar memikirkan dan merenung perlakuan Umno yang sedang cuba untuk bersahabat dengan Israel yang mana telah jelas dalam al-Quran menyebut bangsa Yahudi ialah bangsa yang dilaknat oleh Allah.

Sementara itu orang ramai di sekitar Kangar yang ditemui turut menyatakan kekesalan terhadap apa yang telah dilakukan oleh Umno.Seorang kakitangan kerajaan yang hanya mahu dikenali sebagai Encik Din menyifatkan Umno berkemungkinan sedang dalam perancangan untuk mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel.

Seorang kakitangan swasta pula yang tidak mahu namanya disebut juga menyatakan kebimbangannya dengan fenomena yang berlaku sekarang ini.

“Islam Hadhari memang semuanya boleh.Dulu melacur sekarang Israel pula nak diterima,”kata beliau dengan perasaan marah.