Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, December 29, 2005


Pendidikan seks mesti seiring dengan agama
Oleh : Mat Teropong
Kategori Berita

Kangar 28hb Dis : Pendidikan seksualiti di sekolah seperti yang telah dicanangkan oleh Menteri Pelajaran Malaysia baru-baru ini mestilah dibuat seiring dengan hukum yang telah dinyatakan oleh Islam.Demikian yang dijelaskan oleh Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Ustaz Taib Azamuddin.

Beliau juga menyatakan bahawa memang Islam tidak melarang untuk kita mengajarkan perkara yang dianggap taboo oleh masyarakat melayu itu.Akan tetapi perlulah dipastikan juga hukuman yang telah dijelaskan dalam al-Quran berkenaan salah laku seks itu mestilah juga dijelaskan dengan sejelas-jelasnya.Jika ini tidak dilakukan dibimbangi matlamat untuk menjadikan pelajaran seksualiti satu mata pelajaran yang berguna, hanya tinggal sebutan sahaja.

Beliau yang juga AJK PAS Pusat turut melahirkan kebimbangan dengan umur pelajar yang ingin didedahkan dengan pelajaran tersebut.

“Ianya tidak sesuai pada peringkat sekolah rendah kerana mereka semua terlalu mentah,”jelas beliau.

Beliau kemudiannya mencadangkan agar kerajaan tidak terikut-ikut dengan sukatan yang telah diajar oleh barat.Ini kerana katanya lagi barat telah jelas gagal dalam mendidik rakyatnya yang terkenal dengan budaya seks bebasnya.

“Kalau sekadar nak ciplak yang barat sahaja, ianya tak memberi makna,”tegas beliau.

Bagi beliau, mata pelajaran ini perlulah digandingkan juga dengan perasaan malu dan akhlak yang tinggi kerana menurut Islam ia sebenarnya ialah permulaan kepada penentuan zuriat manusia dan bukannya sekadar untuk memuaskan nafsu semata-mata.

Dan apabila ditanya adakah PAS telah menghukum perkara itu sebelum ianya berjalan, beliau menjawab PAS bukan menghukum sesiapa tetapi menyatakan hukum (Islam) yang telah sedia ada dan untuk memastikan hukum (Islam) itu berjalan.