Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, December 19, 2005

Banjir di Perlis semakin buruk
Oleh : Nikon
Kategori : Berita

Kangar : 18hb Dis : Keadaan banjir di negeri Perlis terutamanya di Kangar menjadi semakin buruk hari ini.Lebih memburukkan lagi keadaan ialah Empangan Timah Tasoh dikatakan terpaksa melepaskan airnya kerana paras empangan semakin meningkat.

Tinjauan kami mendapati hampir semua premis perniagaan di sekitar Kangar bermula dari Taman Kemajuan hingga ke hospital,dinaiki air sedalam antara 0.5 meter hingga mencecah 1 meter.Kawasan yang paling teruk dilanda bencana ialah Kampung Bakau yang ditenggelami air sedalam kira-kira 1 meter.

Hujan yang tidak berhenti selama lebih kurang tiga hari juga membantu kepada kenaikan paras air di beberapa tempat.Longkang yang tersumbat juga adalah diantara faktor penyumbang kepada banjir ini.

Beberapa batang jalan telah ditutup kepada kenderaan ringan seperti Jalan Kampung Bakau,Jalan Behor Pulai,Lebuhraya Kuala Perlis – Changlung dan Jalan Arau ke Jelempok.

Pasukan JPA 3 kelihatan bertungkus lumus untuk memastikan agar semua mangsa yang terperangkap dapat dikeluarkan sebelum keadaan menjadi bertambah buruk.

Setakat ini tiada kejadian buruk yang meragut nyawa dilaporkan. Walaubagaimanapun semua penduduk dinasihatkan agar jangan terlalu ghairah untuk bermain air kerana dikhuatiri berlaku sesuatu yang buruk.
Banjir besar ini dikatakan yang terburuk sejak awal 1985.Menurut beberapa orang penduduk,seingat mereka semenjak 1985 itu tidak pernah Kangar dilanda banjir sebegini. Sawah padi di beberapa tempat kelihatan seperti tasik yang luas.