Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, December 26, 2005




Kisah-kisah menarik ketika banjir di Perlis
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita
Ini adalah kisah-kisah menarik yang berlaku ketika Perlis dilanda banjir baru-baru ini.Ianya tidak disiarkan oleh mana-mana akhbar di Malaysia.Cerita-cerita pendek ini telah dikumpul oleh penulis dari pelbagai sumber untuk bacaan anda semua.

Kisah 1 :
Datuk Seri Shahidan Kassim ketika pilihanraya kecil Pengkalan Pasir di Kelantan baru-baru ini pernah mengeluarkan kenyataan bahawa Kelantan dilanda banjir kerana tidak mempunyai infrastruktur yang baik disamping kerajaan PAS Kelantan yang tidak pandai memerintah.Beliau kemudiannya membandingkan Kelantan dengan Perlis yang didakwanya mempunyai infrastruktur yang lengkap bagi menghalang banjir.

Dan hasilnya ialah Perlis dilanda banjir kilat yang terhebat sejak 20 tahun yang lalu dan kenyataan yang dikeluarkan oleh Shahidan apabila ditanya tentang kekalutan yang berlaku ketika banjir di Perlis baru-baru ini beliau hanya menjawab kerajaan negeri tidak bersedia kerana tidak pernah terfikir yang banjir akan melanda Perlis.


Kisah 2 :
ADUN Indera Kayangan Ooi Ah Lan tidak kelihatan dikawasannya semenjak hari pertama banjir hingga ke hari keempat.Pada hari keempat dia turun untuk melawat mangsa banjir di kawasannya.

Dia telah berjumpa dengan seorang wanita di kawasan Perumahan Taman Kemajuan dan bertanya khabar.Antara dailog yang sempat dirakam berbunyi lebih kurang begini:

Ooi : Alo apa macam lu punya rumah?
Wanita : Woi ! Lu apa punya wakil rakyat? Empat hari banjir ini hari baru nampak
Lu punya muka ka? Ini air takdak semua orang susah tau?!!
Ooi : Tak pa-tak pa nanti saya panggil itu orang angkat air satu tong.

Begitulah keprihatinan wakil rakyat Indera Kayangan.Orang marah pasal tidak melawat kawasan dia Cuma nak bagi air satu tong sahaja.Dan pastinya begitu jugalah melayu akan layu dengan “bantuan” dan “subsidi”.


Kisah 3 :
Taman Kemajuan adalah antara taman perumahan di sekitar Kangar yang terjejas teruk ketika banjir baru-baru ini.Ketika masa yang kritikal seperti inlah orang akan mencari bantuan segera dari pihak mempunyai kuasa.

JKKK adalah satu badan yang mewakili kerajaan negeri Perlis yang mempunyai kuasa untuk menyampaikan atau mencari bantuan kepada penduduk yang memerlukan. Akan tetapi malang bagi penduduk Taman Kemajuan kerana Pengerusi JKKK di kawasan mereka tidak ada di rumah dan tidak dapat dihubungi ketika banjir baru-baru ini.Tolong orang tolong jugak tapi kalau susah maaflah kena cabut dulu.Satu contoh yang “baik” untuk diteladani.


Kisah 4 :
Ketika orang ramai sibuk mencari tempat perlindungan kerana dilanda banjir dan ada yang kehilangan barang-barang yang berharga,Menteri Besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim masih sempat untuk bersuka ria.

Beliau telah dilihat bersama beberapa orang kuatnya sedang menjala ikan di bawah jejantas lebuhraya di Kampung Long Boh Utan Aji.Ketika itu juga beliau mengarahkan supaya diambil gambar beliau ketika sedang menjala.Difahamkan jala tersebut dipinjamnya dari seorang yang sedang menjala di situ.

Gambar itu mungkin untuk kegunaan pilihanraya nanti sebagai simbol “Pemimpin Berjiwa Rakyat”.Atau sebagai kenang-kenangan ketika banjir.Maklumlah banjir 20 tahun sekali.


Kisah 5 :
Satu kejadian yang dilaporkan oleh mangsa banjir berlaku di penempatan banjir Sekolah Rendah Kebangsaan Sena.Ianya terjadi diantara mangsa banjir dan pegawai yang bertugas.Ceritanya bermula apabila kumpulan mangsa yang terawal dari taman perumahan berhampiran sampai ke sekolah tersebut.

Mereka mendapati tiada bekalan letrik,air bersih dan makanan yang disediakan oleh pihak berwajib.Maka mereka semua bertanya bagaimana keadaaan itu semua boleh terjadi.Akan tetapi malang bagi mereka kerana tiada orang yang dapat memberikan jawapan kepada mereka.Mereka dengan inisiatif sendiri telah melakukan kerja-kerja merawat air secara manual.

Apabila pegawai bertugas datang ke pusat penempatan itu maka ramailah mangsa yang mengerumuni pegawai itu bagi mendapatkan penjelasan mengenai masalah yang mereka hadapi itu.

Apabila disoal kenapa tiada bekalan letrik, pegawai itu menjawab ianya kerana keselamatan takut kalau akan ada litar pintas yang mungkin akan membawa kepada keadaan yang lebih buruk lagi.Alasan pertama untuk soalan pertama diterima.

“Mengapa bekalan air juga tiada?,”soal salah seorang mangsa.

“Kita menghadapi masalah dengan pam untuk menyalurkan air bersih,”jawapan kedua juga memuaskan hati semua mangsa.

“Habis tu mana JKR? Takkan tak ada bekalan air bersih guna lori JKR?,” pertanyaan susulan dari mangsa.

“Oh,kami menghadapi masalah dengan bekalan air dari JKR kerana drebar lori JKR bercuti,” jawapan permulaan kepada rasa tidak puas hati mangsa.

“Habis tu, air mineral takkan tak ada?,”soal mangsa yang sudah menjadi agak baran.

“Sabar, kami sedang menunggu bekalan air mineral sampai.Kami order dari Butterworth,” jawab pegawai itu dengan yakin.

“Butterworth? Eh, apasal tak order dari K.L? kan lagi dekat?,” sindir seorang pensyarah yang juga menjadi mangsa banjir.

“Habis tu makanan pun tak ada ke? Roti ke apa ke?,” Tanya mangsa lagi.

“Kita biasanya order bekalan makanan kat Hafifah tapi dah Hafifahpun tenggelam kena banjir, apa nak buat,” jawapan yang paling selamba diantara semua jawapan itu.Macamlah Hafifah itu sebuah sahaja yang menjual makanan di Perlis. (Hafifah Frozen ialah sebuah pasaraya borong dan runcit di Kangar).

Dan apabila ditanya lagi dengan pelbagai soalan pegawai itu akhirnya mengaku yang dia baru sahaja ditukarkan kejawatan itu dan dia meminta maaf dengan kelemahan yang ada.

Mereka akhirnya telah menapis air dari parit dan sungai berdekatan untuk minuman terutamanya kanak-kanak kecil yang kelaparan.Alhamdulillah tuan punya kantin sekolah berkenaan memberikan keizinan untuk para mangsa menggunakan peralatan dapurnya.Sekalung tahniah kepada tuan kantin yang prihatin.Air tersebut dimasak beberapa kali untuk memastikan tiada kuman dan selamat untuk diminum.


Kisah 6 :
Apabila Pak Lah datang melawat Perlis untuk melihat sendiri keadaan banjir, ramailah mangsa yang berharap dapat bertemu dan beramah mesra dengan Perdana Menteri Malaysia itu.

Pak Lah sempat melawat beberapa tempat penempatan sementara mangsa banjir.Apabila beliau turun dari helikopternya beliau terus bersalaman dengan mangsa-mangsa banjir yang sedang menunggu beliau.Selepas bersalaman dia terus naik semula helikopternya untuk melawat kawasan lain tanpa sempat bersembang dengan mangsa.

Maka tertanya-tanyalah mangsa akan apakah tujuan Pak Lah datang melawat kalau hanya turun helikopter dan kemudian naik semula tanpa ada ramah mesra dengan mangsa.Begitulah kekecewaan mangsa terutama penyokong BN.


Kisah 7 :
Mangsa banjir di Kampung Ujung Batu, Kampung Surau dan Mengkuang Layar juga mengalami nasib yang kurang baik iaitu diskriminasi bantuan oleh JKKK di kawasan mereka.Ini jelas dari kenyataan JKKK kawasan itu yang dengan sendiri telah mereka-reka peraturan dengan sesuka hati mereka.

Ada JKKK kawsan mereka berkata bahawa tidak perlu diadakan bancian di kawasan tersebut kerana kebanyakkan penduduk di situ ahli PAS.Mereka juga dengan bangganya menaiki kenderaan yang menghantar bantuan kepada mangsa-mangsa banjir sambil mengibarkan bendera Umno dan BN.

Bukan itu sahaja ada diantara pondok bantuan sementara untuk mangsa banjir juga diletakkan bendera Umno dan BN dan lebih menyedihkan lagi beras yang diberikan kepada mangsa juga ada lambing dacing.Sama macam baja subsidi.Begitulah kehebatan Umno dan BN.