Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, December 21, 2005

Banjir semakin pulih
Oleh : Nikon
Kategori : Berita

Kangar 20hb Dis : Keadaan banjir di sekitar Kangar semakin surut hari ini.Beberapa jalan yang semalam ditutup kepada kenderaan ringan telah dibuka semula.

Jalan-jalan seperti Jalan Raja Syed Alwi,Jalan Kampung Panggau dan Jalan Kaki Bukit telah boleh dilalui kenderaan ringan.Akan tetapi Jalan Kampung Bakau,Jalan Behor Pulai dan Jalan Arau -Changlun masih ditutup kepada semua kenderaan.

Paras air di kebanyakkan tempat surut dengan agak perlahan tetapi ianya membantu menurunkan paras air yang sedia ada.Berbanding semalam,longkang besar di sekitar Kangar tidak kelihatan,tetapi hari ini ianya sudah kelihatan menandakan paras air sudah menurun.

Cuaca yang baik hari ini juga membantu menyelamatkan keadaan.Syukur kepada Allah kerana keadaan yang bertambah baik hari ini.

Akan tetapi penghuni rumah kebanyakkannya masih tidak boleh pulang ke rumah masing-masing kerana paras air di dalam rumah masih lagi tinggi.Kawasan yang paling merasai kesan itu ialah di Kampung Bakau,Taman Kemajuan,Taman Hijrah dan di sekitar kawasan Taman Sri Embun hingga ke Behor Pulai untuk kawasan Kangar.

Kami difahamkan juga beberapa tempat di Arau juga telah pun mengalami sedikit penurunan paras air.Beberapa jalan di sekitar Arau juga telah dibuka kepada orang ramai.

Masalah sekarang yang timbul ialah bekalan air bersih yang sukar didapati.Kawasan yang mengalami kekurangan bekalan air bersih ialah seperti hampir di kawasan Arau dan Kangar.Kelihatan penduduk mengambil air banjir sebagai air untuk membasuh pakaian dan pinggan mangkuk kerana kekurangan air.

Pagi tadi bekalan eletrik telah pulih hampir di semua kawasan.Walau bagaimanapun premis perniagaan di sekitar Kangar kebanyakkannya masih lagi ditutup kerana air memenuhi ruang kedai mereka.

Insya Allah kami akan menyiarkan gambar-gambar keadaan banjir di Perlis sedikit masa lagi.