Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 15, 2006

Memalukan! Majlis Perbandaran Kangar disita

Memalukan...pintu utama bangunan MPK telah disita untuk memboleh pihak bailif membuat pemeriksaan inventori.

Oleh Bashir Ishak
KANGAR, 15 Ogos - Gempar dan memalukan! Majlis Perbandaran Kangar (MPK) hari ini disita dengan perintah mahkamah tinggi setelah gagal menjelaskan tuntutan pemiutang sebanyak lebih RM6 juta.

Perintah tersebut dikeluarkan selepas mahkamah telah memutuskan tuntutan sebuah syarikat pemaju, Sonati Development Corporation Sdn Bhd (Sonati) perlu dibayar oleh MPK sebanyak RM4,223,473.06 serta faedah sebanyak 8 peratus setahun sebanyak RM2,127,301.71.

Sonati telah dilantik oleh MPK untuk menguruskan pembangunan sebidang tanah MPK di Padang Besar, namun kontrak mereka telah ditamatkan separuh jalan.

Sonati telah mengemukakan tuntutan di mahkamah dan pada 4 Februari 2005, Hakim Dato' Hassan Lah telah memutuskan tuntutan liabiliti ke atas MPK dan gantirugi ditaksirkan oleh pendaftar.

Pada 1 Jun lalu, pendafttar telah mentaksirkan jumlah gantirugi sebanyak RM4,223,473.06 perlu dibayar oleh MPK beserta faedah dan kos sejak 14 April 2000.

Setelah gagal menjelaskan tuntutan tersebut, maka pada 8 Ogos lalu, mahkamah telah mengarahkan satu writ pelaksanaan.

Hari ini, atas arahan mahkamah kakitangan MPK diminta mengosongkan bangunan mereka. Pada jam 12.15 tengahari, pintu utama bangunan MPK telah disita untuk memboleh pihak bailif membuat pemeriksaan inventori.

MPK diberi masa selama 14 hari untuk menjelaskan tuntutan plaintif dan sekiranya mereka gagal, segala hak milik MPK akan dirampas dan dilelong.

Pihak peguam yang mewakili Sonati menjelaskan bahawa sehingga hari ini belum ada sebarang tawaran penyelesaian daripada MPK.

Bagaimanapun, atas persetujuan bersama, operasi MPK akan berjalan seperti biasa esok