Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, August 07, 2006

DIDIK ANAK FAHAMI FALSAFAH SOLAT

Oleh Wartawan SEDAR
BESERI - Pendidikan solat untuk anak-anak perlulah juga mencakupi kaedah memahami falsafah solat agar menjadi bekal untuk kehidupan mereka.

"Dengan memahami falsafah solat yang boleh dijadikan contoh untuk amalan dalam kehidupan, maka anak-anak tidak akan terpesong daripada landasan sebenar yang dituntut oleh Islam," jelas Naib Ketua Dewan Ulama PAS Perlis, Ustaz Ahmad Adnan Fadzil.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tentang program Smart Solat yang dilancarakan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Dato' Shahrizat Abdul Jalil baru-baru ini.

Ustaz Adnan menganggap program ini amat baik dan perlu diteruskan. Namun baginya kaedah pengajaran solat itu perlu diberi penekanan unsur-unsur pemahaman falsafah solat dan juga keadah solat yang betul.

"Jangan mengajar dan menyuruh anak-anak solat kerana takutkan ibubapa sebaliknya mereka perlu tahu untuk apa dan kepada siapa solat itu didirikan. Cara begini barulah mereka dapat mendirikan solat dengan sempurna," katanya.

Selain itu, Ustaz Adnan juga melihat pendidikan tentang falsafah solat juga dapat membawa seseorang itu memahami dan memperjuangkan matlamat hidup seperti yang digariskan oleh Allah SWT.

"Contoh paling mudah, dalam solat kita perlu ikut imam dan bila imam itu silap boleh ditegur dengan "SubhanAllah" atau kita mufarrakah. Begitu juga dalam kehidupan kita di dunia. Imam ibarat pemimpin. Boleh ditegur atau dipinggirkan jika tidak betul," tambahnya lagi.

No comments: