Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 01, 2006

Sokong KBS untuk atasi masalah remaja
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita
Kangar 31hb Julai : Pemuda PAS pada dasarnya sangat bersetuju dengan rancangan Kementerian Belia dan Sukan ( KBS ) untuk turun padang bagi menangani masalah remaja yang semakin parah .

PAS akan sentiasa menyokong perkara baik walaupun perkara itu datang dari musuh . Demikian antara kenyataan Pemangku Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah Ustaz Ahmad Yahya .

Laporan akhbar baru – baru ini menyiarkan cadangan KBS untuk turun padang bersama Polis Diraja Malaysia ( PDRM ) dalam usaha mencegah masalah sosial yang semakin membimbangkan di sekitar ibukota .

Menterinya Datuk Azalina Othman Said berkata kerjasama dengan PDRM itu akan dimulakan seawal mungkin melalui satu konvensyen khas bagi membincangkan isu – isu yang berkaitan dengan golongan itu .

Ustaz Ahmad mencadangkan agar program yang dirancang KBS , dijalankan secara lebih bersepadu iaitu bukan sahaja mencegah tetapi pengisian rohani dan pembinaan ilmu agama juga ditekankan .

“Kita tidak mahu program ini jadi seperti satu pihak ingin membaja pokok tetapi dalam masa yang sama racun juga ditabur untuk matikan pokok itu oleh pihak lain ,” ujarnya .

Beliau yang juga Setiausaha Lajnah Dakwah dan Tarbiyyah Dewan Pemuda PAS Pusat memberikan contoh cadangan Menteri Pelancongan baru - baru ini untuk membenarkan disko dibuka sehingga lima pagi .

“Ibarat orang sakit nak rawat orang sakitlah . Sendiri tak sembuh , nak rawat orang lain . Mereka tiada keseragaman . Satu nak baik , satu nak rosak ,” sindir beliau .

Ini jelas beliau , menunjukkan kepincangan kerajaan dalam memilih menteri yang berkaliber untuk menjalankan tanggungjawab bukan sahaja kepada negara tetapi jauh lebih penting kepada Allah .

Apabila ditanya tentang cadangan untuk menjenamakan semula Program Rakan Muda beliau menganggap ianya tidak lebih kepada bisnes kepada kroni sepertimana Program Khidmat Latihan Negara ( PLKN ) .

Kerana bagi beliau , sekiranya nama sahaja ditukar tetapi pengisian program tetap seperti dahulu , maka tiada makna penjenamaan semula itu .

Akhir sekali beliau berharap cadangan ini tidak hanya tinggal cadangan sahaja ataupun ianya ( perlaksanaannya ) menyimpang dari niat asal yang baik itu .

“Kami sokong , tapi kalau boleh program itu tidak menjadi seperti Program Enam Jahanam anjuran Agensi Dadah Kebangsaan ( ADK ) yang nak hapus dadah guna artis .

Yang mana artis juga tak kurang jumlahnya dicekup kerana dadah . Niat dah cantik tapi perlaksanaannya tak betul ,” tegas beliau