Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 08, 2006

Kerajaan pinggirkan agama punca pesakit abaikan solat
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita

Kangar : Kajian yang menyatakan hanya 10 hingga 15 peratus sahaja pesakit di hospital – hospital kerajaan yang menunaikan kewajipan solat membayangkan satu keadaan yang amat menyedihkan bagi umat Islam .

“Pendedahan oleh Jakim itu sebenarnya adalah hasil dari pemikiran kerajaan yang menganggap program – program agama adalah racun ,” demikian pandangan Setiausaha PAS Kawasan Kangar Ustaz Yussainee Yahya .

“Sebaliknya program – program yang berunsurkan maksiat dianggap sebagai penyegar minda masyarakat kita dan dibangunkan dengan bersungguh – sungguh oleh kerajaan ,” tambah beliau lagi .

Dalam Utusan Malaysia baru – baru ini , dinyatakan bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ( Jakim ) bersedia untuk menempatkan lebih ramai pegawai agama di hospital – hospital kerajaan .

Menurut Ketua Pengarahnya , Datuk Mustafa Abdul Rahman rancangan itu bertujuan untuk memberi khidmat nasihat kepada pesakit seperti panduan dan cara menunaikan solat ketika sakit .

Mustafa juga dipetik sebagai berkata selebihnya kalau ada “iman yang kuat” mereka ( pesakit ) akan solat selepas sembuh .

Ustaz Yussainee berpendapat yang kerajaan atau Jakim sepatutnya sudah lama memikirkan perkara ini demi kepentingan Islam kerana bagi beliau kaunseling agama lebih berkesan berbanding ubat .

Walaupun kajian ini hanya tertumpu kepada responden di empat buah hospital , sahaja tetapi menurut Yussainee ianya tidak bermakna hospital lain selamat . Malah dibimbangi statistiknya semakin teruk .

Baginya , mubaligh kristian lebih kehadapan dalam soal ini . Mereka bijak memanipulasikan keadaan dengan kurangnya perhatian dari kita sendiri terhadap pesakit – pesakit itu .

Menurut Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis itu lagi , bukan sahaja ramai yang tidak tahu ataupun tidak mahu sembahyang , tetapi ada juga kes yang mana bapa tidak tahu bagaimana hendak azankan anak .

Beliau menyeru kepada kerajaan agar memulakan langkah untuk menitikberatkan agama dalam kehidupan rakyat agar rakyat tidak tenggelam dalam arus pembangunan yang terpesong .

“Bukan sahaja pesakit hospital tetapi juga tetapi Jakim juga kena tengok kakitangan dan pegawai kerajaan yang tak mahu atau tak reti solat . Kerajaan kena didik mereka ini ,”ujarnya .