Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, September 14, 2006

PKENPs dan YIPs gagal jelas hutang

Oleh Wartawan Harakahdaily
KANGAR, 13 Sept - Laporan Ketua Audit Negara mendapati beberapa kelemahan dalam pinjaman yang diberikan oleh kerajaan negeri Perlis kepada Agensi Negeri.

Pertamanya, pinjaman kepada Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Perlis (PKENPs) yang sehingga akhir tahun 2005 berjumlah RM26.42 juta dan sebahagian besar daripadanya belum dibayar balik.

Walaupun rekod pinjaman disediakan dengan sempurna, namun perjanjian pinjaman yang diberikan pada tahun 2004 dan 2005 belum disediakan dan ditandatangani.

Pinjaman tersebut masing-masing berjumlah RM5 juta dan RM2 juta.

Jumlah tunggakan bayaran balik pinjaman PKENPs pada akhir tahun 2005 adalah berjumlah RM18.35 juta dan kerajaan negeri tidak menerima bayaran balik sejak tahun 2000.

Laporan Audit mendapati kedudukan kewangan PKENPS tidak kukuh dan mengalami masalah aliran tunai menyebabkan mereka gagal menjelaskan pinjaman dalam tempoh yang ditetapkan.

Sementara itu, Yayasan Islam Perlis (YIPs) yang begitu gah pada awal tahun 1990-an dengan pelbagai projek pembangunan kini terpaksa meminjam dengan kerajaan negeri khususnya untuk membayar gaji kakitangan dan pembiyaan pendidikan.

YIPs mentadbir tadika, empat buah sekolah agama, Maahad Tahfiz dan Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis (IPTIPs).

Pada bulan Mac tahun ini, pinjaman kepada YIPs yang berjumlah RM13.64 juta yang dipinjam sejak akhir tahun 2004 telah ditukar kepada pemberian geran oleh kerajaan negeri.

No comments: