Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, September 27, 2006

Ketepikan perkara khilafiyah, elak persengketaan

Petikan Harakahdaily
KANGAR, 26 Sept - Umat Islam di negeri ini diminta mengetepikan perkara-perkara khilafiyah dalam agama demi menjaga keharmonian.

Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) mengingatkan semua pihak agar tidak menjadikan masalah perbezaan mazhab untuk berpecah-belah dan bersengketa sesama umat Islam.

Beliau merujuk kepada permasalahan yang sering timbul di Perlis di mana pegangan Sunnah Wal Jamaah yang diamalkan sering bercelaru dengan amalan pihak yang beramal mengikut mazhab khususnya Syafie.

Ustaz Hashim berkata demikian dalam ucapannya membahaskan usul Menjunjung Kasih Titah Ucapan Tuanku Pemangku Raja di sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Perlis baru-baru ini.

Menurutnya perbezaan pendapat dalam masalah ibadah seperti solat terawih lapan atau 20 rakaat tidak sepatutnya dibangkitkan lagi kerana semuanya adalah sunnah belaka.

"Walaupun mengaku Perlis Darul Sunnah tetapi Menteri Besar juga akui semua imam empat mazhab turut tergolong dalam ahli sunnah wal jamaah," katanya.

Beliau juga menegur sesetengah pihak yang mengaku mengikut sunnah tetapi turut memperlekehkan imam-imam mazhab.

Katanya, semua empat orang imam yang menjadi pengasas mazhab mereka adalah terdiri dari mereka yang hebat di dalam bidang agama dan tidak boleh dipandang rendah.

No comments: