Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, September 01, 2006

Pondan yang ditahan oleh JAIPs

Oleh Wartawan Harakah
SIMPANG EMPAT, 31 Ogos - Perlis Darul Sunnah sekali lagi dikejutkan dengan masalah gejala sosial apabila sekumpulan pondan telah ditahan malam semalam.

Dalam operasi yang dijalankan oleh Jabatan Agama Islam Perlis (JAIPs) itu seramai 15 orang pondan yang sedang mengadakan sambutan harijadi salah seorang dari mereka telah di tahan di restoran Persatuan Nelayan Kawasan Perlis Selatan, Sungai Baru dekat sini.

Operasi yang turut disertai anggota polis dari Balai Simpang Empat bermula pada jam 10.00 malam.

Kumpulan pondan ini telah menempah dewan khas di restoran tersebut untuk majlis tersebut. Turut serta beberapa orang remaja lelaki dan seorang wanita berusia 60-an yang berpakaian sopan dan bertudung yang dipercayai saudara salah seorang pondan tersebut.

Wakil Harakah Perlis yang mendapat maklumat turut berada di sana untuk membuat liputan.

Menurut salah seorang penguasa JAIPs yang menyertai operasi tersebut, pondan-pondan yang ditangkap akan didakwa di bawah akta berkaitan dengan pondan.

Hanya pondan yang berpakaian wanita sahaja yang ditangkap, manakala selebihnya dibebaskan. Semua mereka telah dibawa ke Ibu Pejabat Daerah Polis Kangar untuk diambil keterangan dan ditahan di dalam lokap.
Semalam kesemua pondan yang ditahan telah didakwa di Makhamah Tinggi Syariah dan dikenakan denda RM3000.00 atau 12 bulan penjara.
Kesemuanya membayar denda tersebut.

No comments: