Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, September 01, 2006

Ustaz Hashim kesal tiada khutbah khusus isu kekejaman Israel



Oleh Pemberita SEDAR
ARAU- Pesuruhjaya PAS Perlis Ustaz Hashim Jasin melahirkan rasa kesalnya terhadap Jabatan Agama Islam Perlis (JAIPs) kerana gagal menyediakan teks khutbah yang khusus berkaitan isu Lubnan dan Palestin.
Katanya, dalam keadaan semasa bila umat Islam di Lubnan dan Palestin yang sedang menghadapi kekejamandan kezaliman rejim Zionis-Israel, sepatutnya para khatib di masjid-masjid menyampaikan khutbah berkaitan isu ini bagi menyedarkan umat Islam.
"JAIPs seolah-olah sudah mati sedangkan ini adalah satu isu besar yang sedang melanda umat Islam," katanya.
Beliau berkata demikian dalam ceramahnya pada majlis perasmian Ijtimak PAS Perlis kali ke 10 di MarkasTarbiyah PAS Perlis, Kampung Jejawi Dalam dekat sini baru-baru ini.
Katanya lagi, di negara ini yang berpaksikan IslamHadhari dan di Perlis yang mengaku sebagai Darul Sunnah, dilihat sensitiviti umat Islam sudah hilang untuk membincangkan atau mengambil tahu permasalahan yang timbul di dua buah negaraAsia Barat yang sedang bergolak itu.
"Tidak langsung disebut isu semasa dalam khutbah. Khutbah yang sedia ada bukannya tidak baik tetapi isu penting seperti ini perlu dibangkitkan untuk menimbulkan kesedaran dan keinsafan di kalangan umat Islam," katanya lagi.

No comments: