Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, March 24, 2006

Writ Saman Angkatan Pemuda Insaf (Baru) terhadap
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badwi
Kategori : Surat Pembaca


DI DALAM MAHKAMAH RAKYAT
(BAHAGIAN CRIMINAL)
GUAMAN SIVIL NO: 2007

ANTARA

ANGKATAN PEMUDA INSAF (BARU) (PLAINTIF)

DAN

DATUK SERI ABDULLAH AHMAD BADWI (DEFENDAN PERTAMA)

KERAJAAN BARISAN NASIONAL (DEFENDAN KEDUA)

WRIT SAMAN

“YANG AMAT ARIF SELURUH RAKYAT MALAYSIA,
HAKIM BESAR MALAYSIA
DAN BAGI PIHAK SELURUH RAKYAT JELATA”

Kepada :

DATUK SERI ABDULLAH AHMAD BADWI
PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN PUTRAJAYA

KAMI PERINTAHKAN KAMU bahawa dalam tempoh lapan (8) hari selepas penyampaian Writ ini ke atas kamu, termasuklah hari penyampaian itu, kamu hendaklah menyebabkan kehadiran dimasukkan untuk diri kamu dalam kausa atau guaman dan ambil perhatian bahawa jika kamu ingkar berbuat demikian, Plaintif boleh meneruskan untuk mendapatkan penghakiman dan pelaksanaan.

DISAKSIKAN OLEH ……………………………………………….., Timbalan Pendaftar di Mahkamah Rakyat pada 20 haribulan Mac 2006

…………………… ..……………………………..
Peguamcara Plaintif Timbalan Pendaftar
Mahkamah Rakyat
Malaysia

MEMORANDUM YANG HENDAK DITURUNKAN PADA WRIT

Writ ini tidak boleh disampaikan lebih daripada enam (6) bulan kalendar selepas tarikh di atas melainkan jika diperbaharui melalui perintah Mahkamah Rakyat.

Defendan (atau Defendan-Defendan) mesti hadir sendiri di Pejabat Pendaftaran, Mahkamah Rakyat Malaysia, Malaysia

Defendan yang hadir sendiri boleh dikehendakinya mamasukkan kehadirannya malalui pos dan borang-borang tertentu bolehlah didapati dengan menghantar Kiriman Pos berharga RM 10.00 berserta sampul surat beralamat sendiri kepada Pendaftar, Mahkamah Rakyat Malaysia, Malaysia.

PENGINDORSAN TUNTUTAN

Seperti di dalam Pernyataan Tuntutan sehingga penyelesaian penuh dengan meletakkan jawatan beramai-ramai. (Seperti di dalam Pernyataan Tuntutan yang difailkan bersama-sama ini).

Plaintif menuntut daripada Defendan,

(a) Injunksi untuk menahan Defendan sama ada menerusi Defendan sendiri, agen dan/atau pekerja dan/atau sesiapapun daripada meneruskan perkhidmatan kepada kami semua seluruh Rakyat Malaysia;


WRIT SAMAN ini telah difailkan oleh Tetuan Angkatan Pemuda Insaf (Baru) & Partners (seluruh Rakyat Malaysia), Peguamcara Plaintif yang mempunyai alamat penyampaian di Malaysia. (Ref: API (Baru)/Dollah Badwi/kerajaan BN/06)

DI DALAM MAHKAMAH RAKYAT
DALAM MALAYSIA
(BAHAGIAN CRIMINAL)
GUAMAN SIVIL NO: 2007

ANTARA

ANGKATAN PEMUDA INSAF (BARU) (PLAINTIF)

DAN

DATUK SERI ABDULLAH AHMAD BADWI (DEFENDAN PERTAMA)

KERAJAAN BARISAN NASIONAL (DEFENDAN KEDUA)


PERNYATAAN TUNTUTAN

1. Plaintif ialah sekumpulan Marhaen Prihatin yang mewakili seluruh Rakyat Malaysia.

2. Defendan pertama merupakan Perdana Menteri Malaysia.

3. Defendan kedua merupakan seluruh entiti kabinet kerajaan peringkat persekutuan dan negeri.

4. Defendan semakin menyusahkan Rakyat Malaysia dengan menaikkan harga minyak sebanyak 30 sen pada tahun ini sahaja dan 45 sen pada tahun lepas. Tindakan defendan telah menyebabkan Rakyat Malaysia sedang menghadapi bala bencana yang menimpa kami semua kesan daripada kenaikan harga minyak ini, harga barang keperluan melambung; kehilangan kesenangan hidup seperti sekarang; kereta ditarik balik dan rumah dilelong oleh bank; para isteri Rakyat terpaksa menawarkan diri menjadi pelacur bagi menampung kos hidup sekeluarga; Rakyat bakal merempat sedikit hari lagi dengan menetap dalam kotak di bawah fly-over (kerana akhirnya minyak akan naik sehingga RM2.50 seliter).

5. Tindakan defendan pertama dan kedua amat tidak bermaruah kerana ia berlaku di saat negara adalah pengeksport bersih minyak dan telah dan sedang menikmati hasil pendapatan bersih daripada minyak yang berjumlah sehingga RM 1000 Billion sejak 30 tahun yang lalu. Plaintif menganggap defendan tidak lagi layak terus menjadi wakil kami (Rakyat Malaysia) atas sebab ini.

6. Defendan juga bersikap begitu lunak terhadap Singapura sehingga mampu menjejaskan kepentingan negara seperti isu defendan pertama selaku Menteri Kewangan yang telah meluluskan dalam pembelian 31% saham Pantai Holdings oleh syarikat Singapura, Parkway Holdings. Ini menimbulkan kesan secara langsung kepada Rakyat kerana Pantai Holdings adalah merupakan operator hospital yang juga turut memiliki program penswastaan Malaysia melalui pemilikan Pantai Holdings ke atas Fomema dan Medivest yang mempunyai kepentingan dalam projek penswastaan bekalan ubat bagi seluruh hospital kerajaan. Singapura juga buat pertama kalinya dalam sejarah negara akan memiliki bank pelaburan di Malaysia melalui pegangan Parkway Holdings ke atas Avenue Asset selepas berlaku penggabungan di antara Avenue dengan ECM Libra sebanyak 7.46% kerana Pantai Holdings memiliki 17% pegangan dalam Avenue.

6. Defendan juga telah melafazkan kata-kata menyinggung seluruh Rakyat Malaysia dengan niat untuk merendah-rendahkan Plaintif serta Rakyat Malaysia di dalam kapasiti peribadi dan rasmi.

7. Defendan telah bercakap mengenai kata-kata menyinggung tersebut di dalam pengetahuan bahawa kata-kata menyinggung tersebut atau intipatinya akan diterbitkan di media tempatan dan antarabangsa, termasuk media elektronik dan akhbar, yang berkata Rakyat perlu mengubah cara hidup akibat kenaikan harga minyak; "Era minyak murah sudah berakhir"; kenyataan-kenyataan tentang subsidi yang menyindir Rakyat seolah-olah defendan adalah bos kepada Rakyat sedangkan yang sebenarnya Rakyat adalah bos!

8. Justeru, tuntutan kami adalah agar kamu, defendan pertama dan defendan kedua meletakkan jawatan beramai-ramai tanpa sebarang syarat dan sekiranya kamu gagal melaksanakannya, kamu akan menghadapi revolusi Rakyat yang bersejarah.

BUTIR-BUTIR

i) Kenyataan pejabat perdana menteri tentang kenaikan harga minyak dan dilaporkan oleh media massa perdana sewaktu Rakyat sudah tidur.

ii) Defendan mengetahui bahawa Rakyat adalah bos mereka tetapi tetap menyalahgunakan kuasa; kenyataan diterbitkan di berbagai-bagai ‘wire services’, agensi berita, suratkhabar, dan diterbitkan semula di peringkat kebangsaan dan antarabangsa di dalam lain-lain suratkhabar, majalah-majalah dan media, termasuk media elektronik, dan/atau pengulangan dibenarkan.

iii) Defendan telah enggan dan ingkar berterusan untuk memohon maaf kepada Rakyat.



Bertarikh pada 20 haribulan Mac 2006

------------------------------------
Peguamcara Plaintif

PERNYATAAN TUNTUTAN ini difailkan oleh Tetuan Angkatan Pemuda Insaf (Baru) & Partners (seluruh Rakyat Malaysia), Peguamcara Plaintif yang mempunyai alamat penyampaian di Malaysia. (Ref: API (Baru)/Dollah Badwi/kerajaan BN/06)
Angkatan Pemuda Insaf ( Baru)
Terima kasih kepada pengirim

No comments: