Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Wednesday, March 29, 2006


Tambahkan peruntukan biasiswa
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita

Kangar 27hb Mac : Kos pendidikan yang semakin meningkat akan menjadi satu penghalang kepada pelajar dalam usaha untuk mengejar kecemerlangan dalam pendidikan mereka.

Sekiranya pelajar yang kurang mampu ini tidak diberi bantuan dengan sewajarnya maka negara akan mengalami kerugian dalam menghasilkan tenaga kerja mahir dan berpelajaran.

Ini adalah antara komen yang diberikan oleh Ustaz Taib Azamuddin Mohd Taib ketika beliau menyuarakan pendapatnya mengenai permohonan biasiswa luar negara yang mencatatkan lebihan permintaan yang melampau berbanding tawaran.

Akhbar Berita Harian semalam melaporkan biasiswa luar negara yang ditawarkan ialah hanya untuk 1300 pelajar dan permohonan yang diterima Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) ialah sebanyak 15388 permohonan.

Kebanyakkan pemohon adalah pelajar dari bidang perubatan dan kejuruteraan

Beliau yang juga Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat berpendapat jumlah yang tidak sampai 10 peratus yang diperuntukan untuk yang berjaya itu adalah amat tidak wajar.

Bagi beliau walaupun bersetuju dengan kerajaan untuk tidak memberikan biasiswa kepada semua pemohon tetapi kerajaan sepatutnya menaikkan jumlah peruntukan kepada bidang pendidikan.

“Dalam Islam pendidikan adalah perkara yang paling utama.Kalau kerajaan boleh belanja berbilion ringgit untuk perkara lain, kenapa tidak boleh menambah peruntukan kepada pendidikan?,” soal beliau.

“Banyak perkara lain yang boleh diketepikan dahulu seperti rancangan untuk mendirikan universiti kesenian dan kebudayaan,”kata beliau.

“Rakyat tak akan jadi mundur kalau tanpa universiti ini.Perkara seperti ini patut ditangguhkan dulu demi untuk mengurangkan masalah biasiswa pendidikan ini,” ujar beliau lagi.

Beliau juga khuatir sekiranya pembahagian biasiswa itu tidak mengikut peraturan kerana ianya pernah terjadi sebelum ini di Terengganu.

Dan menurut beliau yang akan menjadi mangsa ketidakadilan ini sekiranya berlaku, ialah golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana.