Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, March 02, 2006



Isu Minyak : Kerajaan lebih pentingkan pelabur luar dari rakyat sendiri
Oleh : Nikon
Kategori : Berita

Jejawi 1 Mac : Kerajaan pimpinan Barisan Nasional ( BN ) dilihat lebih mengutamakan pelabur luar dari kesusahan rakyat mereka sendiri.Demikian pandangan Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis ( DPPP ) Ustaz Ahmad Adnan Fadhil mengenai isu kenaikan harga minyak.

Beliau yang dihubungi sebentar tadi berpendapat sedemikian bertolak dari kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang menyifatkan jika kerajaan terlalu memberikan subsidi kepada rakyat, maka ini akan dilihat sebagai perkara negatif dikalangan pelabur luar.

Najib juga memberikan alasan yang sama setiap kali berlaku kenaikan minyak iaitu rakyat akan menjadi malas kerana budaya subsidi dan negara-negara lain sudah lama menarik subsidi.

“Kalau kita bagi subsidi ini menunjukkan bahawa kita banyak duit dan kita guna itu bagi kepada rakyat.Tapi kalau kita tak bagi subsidi, maknanya kita tak ada duitlah tu,”kata beliau

“Kerajaan cuma nak tunjuk pandai mengurus depan pelabur asing tapi tak kisah dengan kesusahan yang akan ditanggung rakyat,”tambahnya lagi.

“Kerajaan yang ada sekarang bukan pelabur luar yang lantik tetapi rakyat di negara ini.Sebab apa kita nak sibuk-sibuk dengan pelabur asing ?,”soal beliau.

Beliau kemudiannya menyangkal dakwaan Najib yang mengatakan bahawa semua subsidi yang ditarik balik itu akan digunakan untuk rakyat juga seperti menjadikan sistem pengangkutan awam sekarang lebih baik.

“Adakah semua rakyat Malaysia menggunakan pengangkutan awam? Tengok di Perlis ni, pakcik-pakcik yang pakai motor tu nak kita kira macamana.Rumah depa jauh ke dalam mana bas nak masuk?,” Tanya beliau lagi.

“Dan kalau boleh buatpun berapa tahun lagi masa nak diambil.Mungkin masa tu minyak dah 10 kali naik,” sindir beliau.

Beliau menyarankan kerajaan supaya mengambil perkara lain juga sebagai perbandingan antara Malaysia dengan negara lain seperti ketiadaan tol dan harga barang yang sesetengah itu lebih murah dari Malaysia.

Soal harga minyak ini menurutnya lagi amat sensitif kerana ianya akan melibatkan kenaikan harga barang perlu yang lain.

Dan kerajaan pula menurutnya akan hanya memberikan ugutan demi ugutan kepada peniaga tanpa penguatkuasaan.Akhirnya harga barang tetap akan naik juga naik.

Menurut beliau lagi Mesir dan Iran sudah lama mengamalkan ekonomi yang berteraskan kebajikan kepada rakyat.Dan Malaysia pada pandangan beliau juga patut melakukannya.

Sebagai peringatan, Malaysia ketika hendak melaksanakan program jarum suntikan dan kondom percuma satu masa dahulu telah mengambil kerajaan Iran sebagai perbandingan untuk melaksanakannya.Tetapi dalam isu ekonomi kebajikan ini mereka tidak pula mengambil Iran sebagi contoh.

Beliau berkeyakinan yang Kerajaan BN masih mengganggap rakyat Malaysia bodoh dan atas sebab itulah dia memberikan alasan yang bodoh setiap kali berlakunya permasalahan yang melibatkan rakyat.

Oleh itu beliau menyeru seluruh rakyat untuk bangkit menukar kerajaan sekarang ini kerana rakyat seharusnya sedar bahawa kerajaan sekarang telah terlalu banyak memperbodohkan rakyat dan lebih pentingkan nasib pelabur asing daripada rakyat sendiri.