Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, March 25, 2006


Jangan ada “double standard” dalam melaksanakan undang-undang
Oleh : Nikon
Kategori : Berita


Jejawi 23hb Mac : Negara kita tidak perlu kepada undang-undang yang berbeza diantara warga asing dan rakyat tempatan.Demikian yang disuarakan oleh Ketua Pemuda PAS Kawasan Arau saudara Zulmi Haji Sabri.

Beliau yang ditemui selepas majlis usrah Pemuda negeri berpendapat yang undang-undang sedia ada adalah mencukupi tetapi yang harus ditekankan ialah penguatkuasaannya supaya ianya menjadi lebih berkesan.

Laporan Bernama pada 22 Mac lalu menyebut bahawa kerajaan mungkin mencadangkan hukuman berat terhadap pihak yang melakukan jenayah kepada pelancong asing.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri Pelancongan Datuk Donald Lim Siang Chai itu adalah bertujuan untuk memulihkan keyakinan pelancong berhubung dengan keselamatan di Malaysia.

Tetapi ianya lebih dilihat sebagai lebih menjaga keselamatan pelancong asing daripada keselamatan penduduk tempatan sendiri.

Sambil menolak cadangan yang dikemukan oleh Timbalan Menteri itu beliau yang juga seorang peguam turut mempersoalkan cadangan undang-undang itu.

“Tak perlu double standard dalam perlaksanaan undang-undang,” kata beliau.

“Kenapa apabila sesuatu jenayah dilakukan terhadap penduduk tempatan hukuman kepada pesalah diringankan tetapi bila jenayah itu dilakukan kepada pelancong asing,pesalah menerima hukuman berat?,”soalnya.

Menurut beliau lagi tidak timbul soal keselamatan pelancong tidak terjamin sekiranya kerajaan betul-betul menekankan soal penguatkuasaan.

Bagi beliau yang juga exco DPP Perlis jelas sekali menolak ketidaksamaan perlaksanaan undang-undang di Malaysia.