Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, March 20, 2006

121 (1A) Memartabatkan fungsi Mahkamah Syariah
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita

Jejawi 19hb Mac : Banyak kes-kes yang melibatkan agama sekarang sekurang-kurangnya telah membawa kepada pengiktirafan Mahkamah Sivil kepada fungsi Mahkamah Syariah selepas Artikel 121 (1A) diwujudkan.Demikian penjelasan yang diberikan oleh AJK Pemuda PAS Pusat saudara Hanifa Maidin.

Menurut beliau lagi walaupun Artikel ini bukanlah penyelesaian muktamad kepada permasalahan Islam tetapi sekurang-kurangnya ia menjelaskan bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Beliau berucap dalam Majlis Penerangan Perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia anjuran Lajnah Penerangan PAS Perlis di sini pagi tadi.

Hampir 100 orang peserta yang terdiri daripada ahli jawatankuasa Pemuda dan Kawasan mengikuti seminar ini yang turut disertai oleh bekas Ketua Hakim Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan Dato’ Sheikh Azmi Ahmad sebagai ahli panel bersama saudara Hanifa Maidin.

Saudara Hanifa kemudiannya mengajak seluruh ahli PAS untuk mempertahankan artikel ini kerana baginya ummat Islam di Malaysia hanya mempunyai artikel ini sahaja bagi menggerakkan fungsi Mahkamah Syariah.

Manakala Dato’ Sheikh Azmi pula menegaskan sekiranya artikel ini dihapuskan maka Islam di negara ini boleh dianggap sebagai tidak mempunyai apa-apa.Dan perkara ini diketahui dengan jelas oleh orang Umno sendiri.

Baginya lagi artikel ini menunjukkan kepintaran allahyarham Professor Ahmad Ibrahim.

Allahyarhamlah yang telah bersungguh-sungguh membawa cadangan ini kepada Dato’ Seri Anwar Ibrahim untuk digazetkan dalam parlimen satu ketika dahulu sedang dia tiada mempunyai kepentingan lain kecuali untuk Islam.

Akan tetapi menurut beliau agak malang kerana ada undang-undang syariah lain dibuat semata-mata kerana memenuhi kehendak pimpinan Umno sahaja.

Seminar ini agak lewat diadakan kerana ianya menghadapi masalah pertembungan masa dengan beberapa program lain.

Tetapi seperti kata Dato’ Sheikh Azmi ianya lebih baik lambat daripada tiada langsung.