Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, June 19, 2009

'Dakwah PAS kepada Umno seperti Musa temui Firaun'

Berikut sedutan wawancara bahagian pertama Malaysiakini dengan Ketua Dewan Pemuda PAS Ustaz Nasrudin Hassan.

"Kita diperintahkan oleh Allah menyampaikan dakwah Islam secara bijaksana dengan mengambil kira kaedah, kepelbagaian dan seumpamanya. Kedua, kita juga menyampaikan nasihat-nasihat yang tidak jemu kita berikan melalui khutbah, kuliah dan memorandum. Begitu juga dialog, debat atau apa saja ruang yang kita boleh sampaikan risalah kita.

Misalnya bagaimana Allah menghantar Nabi Musa berdepan dengan Firaun, di depan raja yang zalim, kenapa kita berhalangan mengambil sunnah yang sama untuk membawa risalah ini kepada mereka (Umno)?

Sebaik-baik kalimah adalah di depan sultan yang zalim. Sampai ke depan pintu pemerintah yang zalim kita mesti pergi. Jadi, saya kira tidak menjadi halangan untuk kita berunding, berbincang, berdialog (dengan Umno).

Cuma saya hendak menghapuskan persepsi yang menyatakan rundingan itu bertujuan menyertai (Umno – seperti isu yang berbangkit saat ini). Berunding tidak bermakna menyertai. Berunding, berbincang atau berdialog – itu bermaksud mengajak mereka memahami dasar perjuangan.

1 comment:

Anonymous said...

Ustaz, Berdakwah dengan UMNO bukannya dengan cara buat kerajaan perpaduan. berdahwah kepada UMNo adalah dengan cara kalahkan mereka dalam pilihanraya.