Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, April 09, 2010

Sidang DUN Perlis : Ustaz Hashim cadang alternatif untuk pelacongan

KANGAR - Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) mencadangka agar kerajaan negeri mencari alternatif baru ke arah meningkatkan kedatangan pelancong luar ke Perlis.

Ini berikutan penurunan statistik kedatangan pelancong luar ke Perlis seperti yang pernah disebut oleh Menteri Pelacongan sendiri, demikian ucapan beliau ketika membahaskan Rang Undang-undang Enakmen Perbekalan tambahan Yang Pertama (2009) Tahun 2010 pada Sidang Dewan Undangan Negeri Perlis 6 April lalu.

"Dukacita kehadiran pelancong ke Perli menurun dan bukannya meningkat. Angka yang disebutkan pada tahun 2008 adalah 383,000 sedangkan pada tahun 2009 hanya 365,000 orang.Nampaknya usaha kita menarik pelancong kurang berjaya," ujarnya.

Justeru beliau mencadangkan agar kerajaan mengusahakan produk pelacongan yang baru seperti menjadikan Perlis sebagai sebuah pusat mengurut tradisional.

"Kerajaan pimpinan terdahulu perah mencadangkan Perlis ini menjadi salah satu pusat mengurut tradisional. Cadangan ini baik dengan syarat ianya tidak terkeluar dar batasan Islam.

"Kita cadangkan untuk dibuat pusat mengurut tradisional yang sebenarnya yang mengikut landasan agama bagi mereka yang memerlukan urutan seperti orang-orang tua, bukannya pusat mengurut yang mana tukang urutnya berpakaian separuh bogel," jelasnya seraya menggamatkan suasana dewan.

Cadangan beliau itu dicelah oleh Khairy Hassan (BN-Mata Ayer) yang bertanya,"Adakah yang dicadangkan itu pusat urut atau urut pusat?".

Selain itu Ustaz hashim turut mencadangkan kerajaan untuk mempromosikan produk-produk yang ada di negeri ini dan sukar diperolehi d negeri lain.

"Kita dah terkenal dengan mempelam Harum Manis, tatepai mengapa tidak dipromosikan produk seperti ringgi atau emping padi yang banyak terdapat di negeri kita tetapi tidak ada di negeri lain. Ini juga merupakan satu tarikan kepada orang luar," katanya.

No comments: