Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, April 19, 2010

Engkau Pergi Juaaaa.....

Catatan Setpol MB Kedah

Jam 3.26 petang, hari khamis tanggal 15 April 2010, YB Tan Wei Tsu melakukan apa yang dia usahakan sejak Mei 2008. Cuma dia lakukan berseorangan, tidak berempat seperti yang dihajatkan untuk mencukupkan bilangan 5 seperti diminta oleh 'pembeli' kerusi di kedah.

Dia menghadapi masalah dengan pimpinan partinya, berpunca daripada 'power bargain' yang tercetus sejak Mei 2008. Sejak berita turun naik harga 'komodoti' kerusi ADUN di Kedah, nama YB Tan pasti muncul bersama YB Lunas. Ia sampai kepada saya dalam pelbagai cara, dan setiap sumber membawa versi yang sama.

YB Lunas agak baik harganya sewaktu PRK Permatang Pauh, dan YB Tan juga memilih tarikh PRK - Hulu Selangor. Pada jam 3.15 petang itu, saya cuba mengesahkan cerita itu dengan bekas pembantu pribadinya. Dia mengesahkan telahan saya dan bila ditanya kenapa kamu tak ikut sekali...selamba saja dia jawab... ' Saya tiada value'.

Saya yakin, pimpinan partinya di Kedah tidak akan pergi sejauh itu menghentam beliau, malah akan terus membimbing dan mententeramkan YB Tan selepas tidak dilantik menjadi EXCO dalam rombakan Mac lalu, kalau tidak kerana 'power bargain' yang turut disertai oleh YB Tan. Siapa yang tak marah jika tawar menawar terus dilakukan setelah beberapa pertemuan peringkat tertinggi dilakukan untuk mengenalpasti masalah dan mendengar luahan rasa YB-YB PKR Kedah.

Saya sudah mengira YB Tan berada di sebelah 'sana' sejak dia tidak dilantik semula, cuma menunggu masa bilakah saatnya kiraan saya itu boleh dijumlahkan. YB Tan hanya mencipta perkelahian yang lebih parah dengan cabar-mencabar dengan pimpinannya supaya dia punya sebab yang kukuh dan selamat untuk cross the bridge. Alasan ini terpaksa 'dibajai' setiap hari supaya ia cukup-cukup subur untuk mempengaruhi tiga lagi Adun supaya turut menyeberang. Tapi waktu yang 'memberi nilai' sudah tiba di PRK Hulu Selangor, maka adunan alasan dan nilai pasaran memaksa YB Tan pergi seorang dulu menyertai kem YB Lunas.

Saya menyimpan 6 kotak cerita disebalik perginya dua YB itu, yang saya pilih untuk dirahsiakan. Biarlah ia tersimpan dalam koleksi sejarah sewaktu saya bertugas sebagai Setiausaha politik YAB MB Kedah. Tengoklah berapa lama ia mampu dikunci dalam kotak-kotak itu. YB.....Hujung minggu ni ada mana?

No comments: