Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, April 09, 2010

Sidang DUN Perlis: Ucapan YB Simpang Empat

KANGAR - Pelbagai slogan yang dicipta kerajaan bilamana belakunya pertukaran pucuk pimpinan negara masih belum berjaya melonjakkan tahap hidup rakyat kata Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat).

Menurut beliau, setiap kali belaku petukaran Perdana Menteri, pelbagai slogan baru dicipta seperti Isalm Hadhari dan 1 Malaysia menunujukkan gaya kepimpinan masing-masing untuk memerintah sedangkan hasilnya tidak berapa berjaya.

"Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilancarkan dulu pun tidak berjaya mencapai sasaran untuk 30 peratus ekuiti bumiputera. Sekarang lancar pula Model Ekonomi Baru, tapi hasrat nak bawa masyarakat kita ke arah yang lebih baik masih tak mencapai angka sebenarnya. Kalau ada orang sentuh bab DEB, pihak kerajaan akan melennting dan rasa terhina," katanya.


Untuk itu beliau berharap apa sahaja perancangan yang akan dibawa oleh kerajaan perlulah mempunyai pendekatan yang menyeluruh agar rakyat di segenap peringkat dapat merasai kesannya.

"Kita di pihak PAS nampak usaha kerajaan ini hanya berjaya ke atas segelintir pihak sahaja, itupun dibantu dengan lonjakan kerajaan dan mereka berjaya sehingga menjadi jutawan, sedangkan rakyat di bawah masih di tahap lama.

"Rakyat di kampung bukan kata nak capai RM45 ribu setahun, tapi yang berpendapatan di bawah RM500 pun ramai. Ini perlu dilihat oleh pihak kerajaan supaya membawa dasar yang lebih telus atau pendekatan lebih baik. Janganlah
melihat sentimen perkauman, parti dan sebagainya kerana ini tak memberikan apa-apa keuntungan kepada kita semua," ujarnya.

Rus'sele berkata demikian ketika berucap membahaskan Rang Undang-undang Enakmen Perbekalan tambahan Yang Pertama (2009) Tahun 2010 pada Sidang Dewan Undangan Negeri Perlis 6 April lalu.

No comments: