Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, July 25, 2009

Ucapan YB Rus'sele Eizan di Sidang DUN Perlis

KANGAR - Wakil PAS di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis, Rus'sele Eizan (PAS - Simpang Empat) menegur kerajaan dalam isu membabitkan pengagihan peruntukan untuk kebajikan rakyat.

Berucap membahaskan usul menjunjung kasih titah Tuanku Raja Perlis pada hari kedua Sidang DUN Perlis 24 Julai lalu, Rus'sele mempersoalkan pengagihan wang Baitul Mal yang diperuntukan untuk bantuan rumah kepada penduduk miskin.

"Apa yang mendukacitakan bantuan ini disalurkan melalui kontrak tanpa diketahui pemilik rumah berapa jumlah yang mereka patu perolehi. Kontraktor datang baiki rumah tapi tidak siap.

"Bila tanya kontraktor, ini sahaja peruntukan yang ada. Mohon supaya Baitul Mal menjelaskan kepada orang dapat bantuan berapa jumlah yang mereka patut perolehi dan disalurkan terus kepada mereka. Ini, sudahlah bantuan sikit, ditender pula, kontaktor dapat dua-tiga ribu, tuan rumah dapat seribu,"kata beliau.

Selain itu beliau turut membangkitkan tentang tuntutan bertindih kepada peserta Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Kuala Sungai Baru di Simpang Empat.

"Saya dapati ada di kalangan mereka yang diberikan bantuan pukat oleh LKIM kemudiannya Risda pula bantuan rumah. Bila dapat macam-macam bantuan, mereka jual pula.

"Sudah la dapat pukat yang berharga ribuan ringgi, dapat pula rumah bernilai RM33 ribu, bila kita selidik, yang dapat tu Umno semua. Minta kerajaan negeri melihat perkara ini.

"Walaupun pihak kerajaan kata tak membezakan politik, mintalah diberikan pertimbangan yang adil. Kalau boleh nak bagi rumah PPRT tu bagilah kepada orang PAS sama," ujarnya.

No comments: