Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, July 25, 2009

Sidang DUN Perlis: Shahidan hentam Md Isa

KANGAR - Bekas Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) membuat kritikan secara terbuka terhadap kepimpinan Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Md Isa Sabu yang didakwa beliau tidak menampakkan imej sebagai seorang Menteri Besar dan seolah-olah dibayangi pihak tertentu dalam mentadbir kerajaan negeri.

Kritikan pedas tersebut dibuat Shahidan dalam ucapannya membahaskan usul menjunjung kasih titah Tuanku Raja Perlis pada Mesyuarat Kedua Penggal Persidangan Kedua, Mesyuarat Dewan Undangan Negeri Perlis kali ke-12 Khamis lalu.

Antara lain, Shahidan mendakwa Md Isa seolah-olah dibayangi oleh pihak yang lain dalam mentadbir kerajaan negeri.

"Sudah sampai masanya Menteri Besar mesti menampakkan dirinya sebagai seorang Menteri Besar. Mengapa mesti ada penasihat?

"Saya tegur bukan kerana seronok nak ketuk kepala orang tapi saya tegur untuk kebaikan. Menteri Besar seolah-oleh dilihat hanya untuk kenduri, orang sakit dan orang mati,"katanya.

Walaupun Shahidan tidak menamakan individu tertentu, apapun dipercayai ianya merujuk kepada Penasihat Menteri Besar, Dato' Seri Radzi Sheikh Ahmad yang juga Ahli Parlimen Kangar.

Menghangatkan lagi sidang dewan, Shahidan berkata, sekiranya Md Isa tidak mampu membuat sebarang keputusan, lebih baik jawatan Menteri Besar diberikan kepada mereka yang lebih berminat dengan jawatan itu seperti Adun Pauh, Dato' Seri Diraja Syed Razlan Putra Jamalullail atau Adun Santan, Sabry Ahmad.

"Niat saya menegur adalah iklhlas, kalau saya tak tegur siapa lagi sebab saya nampak ada tangan-tangan di belakang sampai nampak seolah YAB tak boleh buat apa-apa.

"Kalau dah tak boleh, bagi saja dekat Pauh, diapun berminat. Santan pun minat.

"Kita bukannya "rubberstamp" dan kita bukannya diarah. Kini orang bercakap di mana-mana dan rakyat menjadi gelisah," ujar Shahidan lagi.

Selain itu dalam ucapannya, Shahidan turut mendakwa beliau tidak diberikan layanan yang sewajarnya oleh pihak kerajaan negeri dan juga mendakwa ada pihak-pihak tertentu "dibayar gaji" untuk memaki-hamun beliau.

Md Isa ketika membuat ucapan penggulungan pada hari kedua sidang (Jumaat) menafikan beliau menyuruh sesiapa untuk memburuk-burukkan mana-mana pihak.

Beliau juga menyatakan mempunyai pendekatan tersebdiri sebagai seorang Menteri Besar.

"Ini imej saya, cara kepimpinan dulu dengan kepimpinan sekarang adalah berbeza," katanya.

No comments: