Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Monday, September 26, 2005

SIDANG DUN PERLIS DIPENDEKKAN KERANA PIALA MALAYSIA
OLEH : BASHIR ISHAK
Kategori : Berita

KANGAR - Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis semalam mencatatkan sejarah apabila bersidang sehingga ke pukul 2.00 pagi.Mesyuarat Kedua, Penggal Persidangan Kedua DUN Perlis kali ke-11 itu sepatutnya bersidang daripada 6 September hingga 7 September tetapi dipendekkan menjadi dua sesi semalam.

Sidang DUN kali ini bermula dengan perasmian oleh DYMM Tuanku Pemangku Raja Perlis pada waktu pagi dan disusuli dengan persidangan sesi pertama bemula pada pukul 3.00 petang.Menjelang akhir sesi pada pukul 6.00, Speaker DUN, Che Sulaiman Shapie mengumumkan penagguhan dewan dan satu usul dibawa oleh Menteri Besar, Dato' Seri Shahidan Kassim agar sidang dewan disambung pada pukul 9.00 malam. Semua bersetuju sebulat suara.

Semasa sidang ditangguhkan pada sesi pertama, Ahli DUN dari PAS, Ustaz Hashim Jasin sedang berucap membahaskan usul menjunjug kasih ke atas titah ucapan Tuanku Pemangku Raja .Harakahdaily difahamkan sebab utama sidang diadakan selama sehari suntuk ialah Shahidan perlu mengiringi DYMM Tuanku Pemangku Raja ke Kuantan pada keesokan ke Kuantan pada keesokan harinya untuk menyaksikan perlawanan bolasepak suku akhir Piala Malaysia antara Perlis dan Pahang.

Mengulas perkara ini, Timbalan Pesuruhjaya PAS Perlis, Haji Abdul Karim Mat Rejab menyifatkan ia tidak sepatutnya berlaku walaupun DUn Perlis hanya mempunyai 15 orang ahli.
"Sidang DUN adalah tempat untuk membincangkan masalah rakyat. Banyak perkara yang perlu disebut dan sidang yang pendek seperti ini tidak cukup masanya untuk berbuat demikian," katanya.

No comments: