Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, September 24, 2005

MEMAHAMI MENTALITI ORANG YANG TAK MEMAHAMI
Oleh : Sang Lebah
Kategori : Penulis Jemputan

“Assalamualaikum warahmatullah,assalamualaikum warahmatullah”,.Alhamdulillah selesai saya menjalankan tanggungjawab saya dengan menyempurnakan sembahyang asar berjemaah.Pesan Tok Guru,malaikat yang mencatat amalan manusia akan bertukar “syif” pada waktu asar dan subuh setiap hari.Mereka akan mencatakan apa yang telah dilakukan oleh manusia pada waktu siang dan malam.Jadi pesan Tok Guru lagi pastikan jangan kita tertinggal sembahyang asar dan subuh berjemaah.

Selesai berdoa kamipun duduk sambil berbual-bual isu semasa.Seorang pakcik yang dikenali dengan ke"abid"annya telah memulakan bicara berkenaan Rafidah Aziz yang katanya teruk diserang kerana isu AP.Dengan penuh bersemangat dia menceritakan perkara itu kepada jemaah yang ada.”Wah teruk betul Rafidah kena serang pasal isu AP”,,katanya degan wajah yang tersenyum puas.Harapan dia untuk mendengar balasan yang positif hampa apabila saya mencelah”Itu depa saja nak kalih isu tu bukannya apa sangat tu”,Saya nampak mukanya sudah berubah.Frust agaknya.Saya menambah lagi”Pakcik tau pasal harga barang yang naik kerana harga minyak naik?Pasal masjid kat Terengganu kena roboh?”,dia diam lagi tapi kali ni dia menggeleng.

“Itulah,lain kali kena tengok dulu apa isu sebalik tu”,saya menyakat dia lagi.Sayapun menerangkan kepada dia pasal harga barang yang naik mendadak sekarang ini.Itulah isu nasional yang menghentam seluruh rakyat Malaysia bukan isu AP.Kalaulah AP itu dibahagikan kepada orang lain adakah ianya mempunyai perbezaan?Pastinya tidak kerana apabila Nasimuddin tak dapat maka orang lain yang sewaktu dengannya pula yang dapat jadi apa bezanya?Tidak akan terjadi MITI akan memberikan AP itu kepada setiap rakyat bawahan sebagai salah satu usaha untuk membanteras kemiskinan.Kalau ya pun MITI hendak membahagikannya ianya tidak akan cukup kerana jumlah AP tak sampai berjuta-juta.Hanya puluhan ribu sahaja.Saya teruskan agenda menyakat saya kepada pakcik tersebut.Saya Tanya lagi dia berapa AP yang dia akan dapat sekiranya AP itu tak diberikan kepada Nasimuddin.Dia senyap.

Saya meminta diri sejurus selepas itu kerana ada hal lain.Tidak berapa lama kemudian selepas menyelesaikan hal saya,saya berjumpa dengan seorang dari jemaah surau yang turut serta dalam diskusi sebentar tadi.Dia memberitahu saya yang pakcik tu tidak berhenti setakat itu sahaja.Selepas saya balik pakcik itu mengeluarkan hujahnya dengan mengatakan bahawa kemiskinan yang melanda kita adalah kerana iman kita lemah.Tambahnya lagi dia boleh membeli ketam dengan harga murah dan banyak.Aduh begitu konklusinya?Saya kurang faham apa maksud sebenar dia berkata demikian.Mungkin nak beritahu orang yang dia kuat iman jadi sebab tu dia tak miskin...Wallahua'lam.Terus saya terlintas tentang saidina Ali.Kesian Saidina Ali sebab mungkin iman baginda lemah maka baginda jadi miskin?Begitu juga dengan Abu Hurairah,Abu Dzar dan ahli suffah yang lain sebab kelemahan iman masing-masing kot maka hidup mereka jadi miskin dan susah?Sakitnya hati mendengarkannya apatah lagi ianya keluar dari mulut seorang yang sentiasa mengajak orang untuk sembahyang dan berbuat baik.
Memang begitulah sifat orang yang hanya tahu duduk beribadat sahaja (jadi abid) tanpa ada rasa keinginan untuk memerhatikan politik sekeliling.Banyaknya ibadat tidak ada makna kalau tidak disertakan dengan ilmu.Itu yang pasti!!!Dan saya pun mendapat satu penjelasan tentang satu perkara.Iaitu UMNO dan BN memang gembira dengan kehadiran orang sebegini di dalam Perlis ini.Senang dan menyenangkan untuk mereka terus memanipulasikan rakyat.

No comments: