Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, September 25, 2005

ISA : Mahathir Lupa Akan Hakikat Sejarah
Oleh : Bashir Ishak
Kategori : Berita

Kangar : Tun Dr.Mahathir Mohammad telah lupa hakikat sejarah yang menjadi saksi akan kezaliman yang telah beliau hasilkan ketika beliau menjadi Perdana Menteri dahulu.Demikian yang dinyatakan oleh Ustaz Sidek Noor ketika diminta mengulas berkenaan ucapan beliau ketika dijemput SUHAKAM menjadi tetamu dalam majlis yang dianjurkan oleh SUHAKAM baru-baru ini.Beliau ditemui selepas kuliah bulanan di Perlis.

Beliau yang juga bekas tahanan ISA ketika zaman pemerintahan Tun Mahathir juga memberitahu bahawa walaupun bersetuju dengan beberapa perkara didalam ucapan Tun Mahathir tetapi rekodnya sebagai pemimpin tidak melayakkan dia bercakap tentang hak asasi manusia.

Mungkin atas alasan ini beberapa orang diplomat asing keluar sebagai tanda protes ketika Tun Dr. Mahathir sedang memberikan ucapan.

“Saya sendiri ditahan selama empat tahun dibawah ISA tanpa perbicaraan.”,ujar beliau dengan nada kesal.Menurutnya lagi,ibunya meninggal ketika beliau masih dalam tahanan ISA

Beliau yang juga bekas Ketua Pemuda PAS Perak menasihatkan keluarga mangsa ISA supaya bersabar dan tidak merasa goyah dengan ujian yang mereka sedang hadapi ini.Beliau mengingatkan ahli keluarga tahanan ISA bahawa ketika ini adalah masa yang kritikal bagi mereka dan jangan berharap dengan apa yang Special Branch (SB) khabarkan kerana takut mereka akan kecewa.Menurut beliau berdasarkan pengalamannya antara tugas SB ialah memberikan harapan kepada tahanan dan mengecewakan mereka.

“Itu yang berlaku kepada saya”,katanya.

Beliau juga menyeru supaya kerajaan segera membebaskan kesemua tahanan ISA ataupun menghadapkan mereka semua ke mahkamah terbuka untuk diadili.

No comments: