Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, June 19, 2009

PAS pantau negeri Pakatan

Berikut bahagian kedua wawancara eksklusif Malaysiakini dengan Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan.

Bawah kepemimpinan baru ustaz, apakah ruang-ruang baru yang hendak diterokai?

Dalam muktamar (Dewan Pemuda) lepas, kita ada projek “Semenanjung 2” bagi mengukuhkan tapak Dewan Pemuda di Sabah, Sarawak dan Labuan. Sudah sampai masanya tempat-tempat ini diberikan perhatian serius.

BN masih mampu menjadi pemerintah kerana sumbangan (undi) dari Sabah dan Sarawak. Kalau tidak kerana kerusi-kerusi di negeri ini, BN akan tumbang di peringkat persekutuan.

Jadi untuk itu, kita fikir, Sabah dan Sarawak tidak boleh dipandang di kelas kedua atau dipandang sepi. Kita bakal mewujudkan satu lajnah (biro) baru khusus untuk Sabah dan Sarawak agar kita dapat benar-benar pastikan PAS mampu tapak kukuh seperti di Semenanjung.

Kedua, saya melihat apa yang perlu dilakukan dalam Pemuda hari ini ialah memanfaatkan semaksimum mungkin tenaga atau sumber-sumber dalam parti, termasuk exco Dewan Pemuda PAS.

Sebelum ini, kita lihat kecenderungan, sama ada sedar atau tidak, kalau nak buat kenyataan akhbar, kalau nak buat kenyataan rasmi, biasanya oleh ketua Pemuda. Akhirnya, tradisi itu sedikit sebanyak menenggelamkan exco-exco Pemuda.

Jadi tahun ini, saya ambil pendekatan bekerja ala kabinet. Maknanya, selepas ini, exco Pemuda yang memegang portfolio masing-masing, dia akan keluarkan kenyataan sendiri bersesuaian dengan portfolionya. Dia akan bertindak dengan ruang dan bidang kuasa yang diberikan sebebas mungkin tanpa perlu terikat atau dibayangi oleh ketua Dewan Pemuda sendiri.

Akhirnya, akan dapat dilihat benar-benar Pemuda itu bekerja secara bersama. Beginilah saya rasa asas kekuatan sebuah organisasi

No comments: