Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, November 10, 2006


Umno Perlis bergolak, Shahidan sabotaj majlis Aidilfitri?
Petikan Harakahdaily
Oleh Bashir Ishak

KANGAR, 10 Nov : Seperti ada yang masih tidak kena dengan Umno Perlis walaupun pimpinan tertinggi parti itu sering menyeru kepada perpaduan dalam parti.

Terbaru Menteri Besar Perlis, Dato' Seri Shahidan Kassim dilihat cuba mensabotaj dua majlis rumah terbuka Aidilfitri yang dianjurkan oleh dua orang tokoh yang dilihat boleh menggugat kedudukan beliau.

Pertamanya, ketika majlis Aidilfitri anjuran Ahli Parlimen Arau, Dato'Seri Syed Razlan Syed Putra Jamalullail diadakan di Dewan Sivik Arau minggu lalu, Shahidan telah menganjurkan majlis yang sama di rumahnya di Tambun Tulang.

Tambun Tulang adalah kawasan yang diwakili Shahidan yang berada di dalam Parlimen Arau. S

abtu lalu pula, ketika majlis rumah terbuka Aidilfitri bersama Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Dato' Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad yang diadakan di Dewan Warisan dekat sini, Shahidan mengadakan majlis di tempat lain.

Dewan Warisan terletak hanya di seberang jalan dari kediaman rasmi Menteri Besar Perlis.

Radzi yang juga Setiausaha Agung Umno adalah Ahli Parlimen Kangar. Kali ini DUN Bintong yang terletak di dalam kawasan Parlimen Kangar dipilih oleh Shahidan.

DUN Bintong pernah menjadi kubu kuat Radzi. Majlis Aidilfitri di DUN Bintong itu telah diadakan di Kampung Abi Kubang Badak.

Ramai pemerhati politik melihat kedua-dua kejadian ini jelas menunjukkan sikap Shahidan yang cuba mensabotaj dua orang saingannya itu.

Sumber memberitahu bahawa Shahidan memberikan duit raya sekali ganda lebih dari apa yang Radzi berikan untuk kanak-kanak yang mengunjungi majlis tersebut.

Sembang-sembang politik di negeri ini banyak menyebut tentang kedua-dua Ahli Parlimen Arau dan Kangar ini sebagai bakal pengganti Shahidan untuk jawatan Menteri Besar Perlis.

Beberapa bulan lalu laman web Umno-reform menyiarkan e-mel yang dihantar oleh Mohamed Karim Abdullah bertajuk, "Dalil Kenapa Dato' Seri Radzi wajib jadi MB Perlis".

E-mel yang dihantar kepada editor laman web tersebut memaparkan 10 dalil mengapa Shahidan tidak lagi layak menjadi Menteri Besar Perlis dan perlu digantikan oleh Radzi.

Tidak berapa lama dulu timbul kisah pergolakan Shahidan dengan Ahli Parlimen Padang Besar, Dato' Seri Azmi Khalid dan kemudiannya dengan Adun Beseri, Dato' Zahidi Zainul Abidin.

Selepas itu timbul pula 'team' baru yang mahu menonjolkan Syed Razlan yang mampu menyelamatkan negeri Perlis dengan menggantikan Shahidan.

No comments: