Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, November 10, 2006


Perlis kekurangan pembaca meter air
Petikan Harakahdaily
Oleh Bashir Ishak

KANGAR, 9 Nov : Kekurangan kakitangan Jabatan Bekalan Air (JBA) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) merupakan punca utama mengapa ramai penduduk di negeri ini gagal menerima bil air mereka.

JBA kini tidak mempunyai kakitangan yang mencukupi untuk menampung keperluan membaca meter air di seluruh negeri ini.

Baru-baru ini Harakahdaily telah menyiarkan berita tentang rungutan penduduk di beberapa kawasan di negeri ini yang tidak menerima bil air sejak beberapa bulan yang lalu.

Seorang guru memberitahu Harakahdaily bahawa rumahnya sudah tujuh bulan tidak menerima bil.

Di tempat lain pula ada kampung yang dibaca meter secara berselang-selang, di mana ada yang mendapat bil dan ada yang tidak.

Manakala seorang kakitangan JKR yang ditemui memberitahu bahawa kekurangan pembaca meter air kini berada pada tahap kritikal.

Katanya, JBA menggunakan pembaca meter kontrak dan yang dibayar gaji hari, namun bayaran yang diberikan kepada mereka tidak setimpal.

"Mereka pula tidak diberi elaun tambahan untuk menampung perbelanjaan minyak motosikal, jadi memang tidak mencukupi. Tambahan pula, mereka bekerja tidak mengikut waktu, kalau kerja baru ada duit," jelasnya.

Kata beliau lagi, kerajaan negeri sehingga kini masih belum menambah kakitangan untuk JKR dan JBA.

"Unit saya sendiri pun dulunya mempunyai ramai staf dan kini tak sampai lima orang. Banyak kerja tertangguh dan ada yang terpaksa diberikan kepada pihak swasta," katanya.

No comments: