Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, December 17, 2010

Sidang DUN Perlis: Speaker Oh Speaker......

KANGAR- Ketua Penerangan PAS Perlis, Rus'sele Eizan mempertikaikan gelagat Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis, Dato' Yazid Mat semasa mengendalikan sidang DUN Perlis baru-baru ini.

Rus'sele yang juga Adun Simpang Empat melihat sikap Yazid yang mengasak Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) meminta pandangannya berkaitan suatu insiden yang berlaku di Kompleks DUN Perlis tidak lama dahulu.

Pada sesi perbahasan bajet 2011 pada hari kedua sidang, Yazid mencelah ucapan Shahidan bertanyakan pandangan beliau tentang perlukah seorang Setiausaha Kerajaan Negeri mengambil tindakan segera ke atas seorang kakitangan kerajaan yang melakukan kesalahan.

Menurut sumber, berlakunya suatu insiden di di Kompleks DUN Perlis yang turut dirakamkan melalui kamera litar tertutup, namun selepas dibuat aduan dan diarahkan oleh Menteri Besar, Setiausaha Kerajaan Negeri belum mangambil tindakan. (Ada kereta pegawai yang digores oleh seorang kakitangan).

Isu yang sama turut dibangkitkan Yazid kepada Shahidan pada hari ketiga sidang DUN.

Menurut Rus'sele, beliau sangsi dengan peranan seorang Speaker DUN yang sepatutnya mengendalikan sidang DUN dengan baik, tetapi sebaliknya beliau pula bercakap seperti seorang ahli dewan yang biasa.

"Saya tak tahu sejauh mana kuasa speaker, tapi dia bercakap meminta pandangan seorang ahli dewan seolah-olah dia pula wakil rakyat. Tak tahulah samada dia layak meminta pandangan dari wakil Tambun Tulang sampaikan dilihat mengasak untuk diberikan jawapan atau pandangan.

"Sikap dia sedemikian amatlah dikesali kerana sepatutnya dia bersikap professional dan neutral, dengan membabitkan individu seperti Setiausaha kerajaan negeri saya rasa perbuatan itu tidaklah wajar, lainlah kalau teguran atau pandangan itu datangnya dari wakil rakyat biasa," katanya.

Sumber juga memberitahu bahawa Shahidan sendiri juga melahirkan rasa terkejut beliau apabila diajukan soalan demikian oleh Yazid.

No comments: