Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, December 17, 2010

Corat-coret Sidang DUN Perlis

Isu banjir yang melanda Perlis baru-baru ini memonopoli sebahagian besar perbahasan pada sidang dewan undangan negeri Perlis baru-baru ini.

Mantan Menteri Besar, Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) menjadi watak utama yang mengambil bahagian berkaitan isu ini. Sebahagian ketidakpuasan hatinya bekisar pengurusan banjir oleh kerajaan negeri yang didakwanya gagal selain pernan pihak-pihak tertentu yang padanya tidak mendapat pengiktirafan.

Sementara itu, Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) menegur pihak yang menggunakan banjir untuk kepentingan politik, seperti kenyataan pimpinan BN pusat serta peranan media yang mendakwa kerajaan Kedah tidak berbuat apa-apa semasa banjir tempohari

******************************

Rus'sele Eizan (PAS-Simpang Empat) meminta penjelasan dari pihak kerajaan tentang pampasan banir kepada para penanam padi spertimana yang diumumkan oleh Perdana menteri baru-baru ini.

"Para petani dijanjikan dengan bantuan sebanyak RM876.00 sehektar, tetapi yang mereka perolehi baru-baru ini adalah mengikut peratusan kawasan tanaman padi yang rosak.

"Pohon diberikan penjelasan, ke mana perginya lebihan daripada wang yang telah diperuntukan oleh kerajaan pusat itu?," soalnya semasa berucap membahaskan bajet 2011.

****************************

Mantan Menteri Besar, Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) akur dengan kenyataaan Ustaz Hashim Jasin (PAS-Sanglang) bahawa banjir besar yang melanda Perlis baru-baru ini adalah merupakan peringatan Allah kepada hambanya yang menyeleweng daripada syariat Islam.

"Kita kena ingat peristiwa banjir besar yang melanda umat Nabi Nuh a.s. dulu, jadi kenapa tidak kita jadikan banjir ini sebagai satu peringatan kepada rakyat bahawa ini adalah satu peringatan dari Allah untu kita, adakah wakill Tambun Tulang setuju?," sal Usatz Hashim ketika mencelah ucapan perbahasan bajet Shahidan.

********************************
Seperti sidang-sidang DUN Perlis terdahulu, Mantan Menteri Besar, Dato' Seri Shahidan Kassim (BN-Tambun Tulang) terus menyerang pihak-pihak yang berada di sekeliling Menteri Besar yang dakwanya sering memaki-hamun beliau.

Pihak yang dimaksudkan ialah Unit Pembangunan Insan (UPI) yang beliau sendiri menyebut Unit Pukul Insan.

"Puak-puak ni menjadikan seolah-olah saya dilihat sebagai musuh. Muka depa ni bila jumpa saya macam jemuan pula kita tengok. Saya dizalimi, kenapa lantik pegawai datang jaga kawasan saya, kerja maca dia wakil rakyat sedangkan sayapun wakil BN juga," rintihnya.
**********************************
Menteri Besar Perlis menerima elaun kehadiran mesyuarat sebanyak RM500 utntuk syarikat PENS Industries Sdn Bhd, RM300 untuk Putra Palac Sdn Bhd, RM500 untuk Perlis Marine Engineering Sdn Bhd dan RM500 untuk Bakau Jaya Sdn Bhd. Semuanya adalah anak syarikat kerajaan negeri, bagaimanapun bagi PENS Industries belia memulangkannya untuk tabung syarikat berkenaan. (Jawapan Soalan lisan Adun Titi Tinggi).
Sementara Dato' Seri Diraja Syed Razlan Putra Jamalullail pula menerima RM500 bagi PENS Holdings Sdn Bhd, RM400 bagi PENS Industries, RM200 bagi Putra Palace, RM400 bagi Perlis Marine.

No comments: