Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, May 31, 2009

Antara Ketua Pengawas Dan Pemangku Ketua Pemuda

Artikel ini dipetik dari blog Anak Tan Sri Sanusi Junid

Saya mendapat tahu yang Khairy Jamaluddin ada gelaran baru sekarang... 'Ketua Pengawas'. KETUA PENGAWAS? HAHAHAHAHAHA....

Apabila saya diberitahu oleh seorang yang rapat dengan pergolakan dalaman exco Pemuda, dikatakan gelaran ini diberikan oleh sesetengah exco setelah menerima surat pekeliling dari pejabat KJ menyatakan perlantikan Timbalan Ketua Sekretariat atau Biro Pemuda UMNO haruslah mendapat 'persetujuan' Ketua Pemuda. Ini menimbulkan kegusaran ramai ahli exco, terutama sekali yang menang pertandingan tempohari, kerana:

  • Ahli exco yang memang bukan kem KJ tak sukalah kalau ada machai KJ hendak dilantik untuk menjadi 'spy' di biro mereka pula. Inilah disyaki akan berlaku dengan adanya syarat 'persetujuan'nya dalam perlantikan Timbalan mereka.
  • Ahli exco ada juga sangsi ini cara untuk sama ada memastikan segala publisiti kerja baik mereka diraih tempiasnya oleh KJ ataupun mungkin lebih buruk lagi... mempermudahkan sabotaj dijalankan terhadap program-program!
  • Sebagai ahli politik, ahli-ahli exco tersebut juga mengharapkan dapat meraih sokongan melalui lantikan-lantikan tersebut... tetapi kalau ini di bawah 'persetujuan' KJ... ada la yang bakal tumpang tempias pula! (Dah la KJ ada sejarah memberi gambaran kepada para lantikan Pak Lah dahulu kononnya beliau terlibat dalam pilihan bapa mertuanya tersebut... dia belajar dari Anwar Ibrahim la tu!)
Ahli exco yang geng KJ pula merasakan seperti KJ tidak mempercayai mereka!
Nescaya tindakan kurang bijaksana KJ ini semakin melemahkan kedudukan beliau. Walau dilihat masih ada Pemuda UMNO yang cuba memperbaiki keadaan sama ada dengan memberi maklum-balas kepada KJ dalam majlis mahupun sewaktu perjalanan mesyuarat exco, biro, dsb, tindak-tanduk YB Dato' Razali Ibrahim, yakni 'Pemangku' Ketua Pemuda UMNO, tidak membantu.

Dato' Razali sering digambarkan sebagai 'gentleman' yang tidak hidung tinggi terhadap perwakilan Pemuda walaupun sudah selesai pertandingan mahupun kini berjawatan Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Ahli-ahli exco yang dirujuk juga menceritakan bagaimana Dato' Razali tetap memberi muka kepada KJ si Ketua Pengawas, walaupun beliau kini semakin mampir rasmi Pemangku Ketua Pemuda. Kematangan yang digambarkan Dato' Razali inilah kini mengancam kedudukan KJ.

Sudah pasti ada ketegangan di antara kedua-dua individu tersebut. Namun penulis diyakinkan ini bukanlah disebabkan oleh Dato' Razali.

Ada yang mungkin bertanya, kenapa penulis masih menulis demikian tentang KJ. Sebabnya adalah Pemuda UMNO memerlukan sinar, harapan, akan adanya jalan keluar dari kegelapan era rejim KJ memimpin Pemuda UMNO. Memang ada. Malah, hasil tindakan Ketua Pengawas di atas, semakin ramai exco Pemuda kini merancang program tanpa merujuk... malah sudah ada yang sama sekali tidak mempedulikan beliau! Nasib baiklah juga ada Pemangku Ketua Pemuda...

No comments: