Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, March 07, 2008

Siapa bakal MB Perlis?

KANGAR, 5 Mac (Hrkh) - Suasana pilihan raya di Perlis walaupun meriah dengan perang poster, sepanduk dan bendera tetapi perang di dalam Umno Perlis masih lagi belum menemui gencatan senjata.

Umum mengetahui episod pergolakan Umno Perlis yang diberitakan media beberapa bulan sebelum ini berlanjutan sehingga sehari sebelum penamaan calon baru-baru ini.

Kesannya, suasana di kem mereka agak suram dan kempen yang dijalankan dilihat kurang agresif dan pemumpuan lebih diberikan kepada merayu pengundi.

Terkini, maklumat yang diterima Harakah mendapati beberapa orang calon mula menggunakan kaedah memancing undi yang baru iaitu mengaku mereka sebagai bakal Menteri Besar Perlis sekiranya BN berjaya mengekalkan kuasa di Perlis.

Dibertakan bahawa terdapat empat atau lima orang calon sedang berbuat demikian. Taktik ini dilihat sebagai satu cara untuk mengekalkan undi di kalangan penyokong masing-masing dari kalangan ahli Umno sendiri.

Begitupun, sumber memberitahu gelora di peringkat akar umbi masih belum reda dan suara yang inginkan perubahan kedengaran di merata tempat.

Umpamanya di Parlimen Padang Besar, beberapa orang pimpinan Umno dilihat mendekati para pengundi secara senyap berkempen untuk menjatuhkan orang-orang tertentu dan meminta agar dipecahkan antara undi bagi calon dun dan parlimen.

Keadaan yang sama juga terjadi di Kangar dan Arau di mana pendokong "pimpinan tertinggi" negeri sedang bergerak untuk memastikan bos masing-masing kekal dan lawannya tersingkir.

Keadaan ini sekali gus menafikan kenyataan yang dibuat oleh Menteri Besar, Dato' Seri Shahidan Kassim baru-baru ini bahawa Umno Perlis telah menyelesaikan permasalahan mereka.

Seperti yang diketahui umum, suara-suara mahukan perubahan di Perlis sudah bergelora sejak beberapa bulan yang lalu. Ditambah pula dengan kenyataan Setiausaha Agung Umno, Dato' Seri Radzi Sheikh Ahmad yang secara terbuka menyebut Menteri Besar Perlis perlu ditukar.

Bagi penyokong PAS/BA Perlis, sasaran untuk menghantar lebih banyak suara pembangkang ke Dewan Undangan Negeri Perlis nampak lebih jelas dengan keadaan yang ada sekarang.

Bagi Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din yang bertanding melawan Adik Shahidan, Ismail Kassimn di Parlimen Arau, beliau nampak peluang di Perlis agak cerah dengan PAS/BA mampu menawan lebih banyak kerusi kali ini dan mempertahankan kerusi Dun Sanglang yang dimenangi pada tahun 2004.

Mungkinkah selepas 8 Mac ini, BN akan bertukar menjadi menjadi pembangkang di Perlis?

No comments: