Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, March 07, 2008

Pengundi dinasihat lapor BPR, polis jika terima wang sogokan

KANGAR, 4 Mac (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Ustaz Ahmad Awang mengingatkan para pengundi agar tidak terpengaruh dengan sebarang sogokan dari Barisan Nasional (BN) menjelang pilihan raya umum (PRU) 8 Mac ini.

Katanya, sebarang bentuk sogokan seperti wang ianya akan dikira sebagai rasuah sekiranya para pengundi mengambilnya.

Sebaliknya, beliau mengingatkan pengundi langkah terbaik ialah melaporkannya kepada pihak berkuasa seperti polis atau Badan Pencegah rasuah (BPR).

"Kalau ambil duit dan disuruh pangkah BN, itu rasuah.

"Lebih baik kita ambil nombor kad pengenalan dan rekodkan nombor siri duit tu dan lapor kepada BPR," katanya ketika berceramah di Dun Mata Ayer dekat sini malam tadi.

Beliau turut mengingatkan pengundi agar tidak bersumpah untuk mengundi BN sekiranya diberikan wang.

Ini katanya sumpah yang tidak boleh dipakai kerana menjurus kepada seorang itu cenderung kepada kezaliman.

"Kalau dia suruh sumpah jangan buat sebab sumpah ini mendorong kepada maksiat. Kalau tak sumpah kita dapat pahala sebab menjauhkan diri dari maksiat. Jangan kita cenderung kepada kezaliman," serunya.

Ditemui selepas ceramah, Ustaz Ahmad mengingatkan petugas PAS tentang provokasi yang bakal dibuat oleh BN dua-tiga hari sebelum hari pembuangan undi.

"Mereka akan gunakan Mat Rempit untuk menunggang motosikal membawa bendera PAS atau KeADILan sambil membuat kecoh. Juga ingat, mereka akan membuat provokasi sehingga tercetusnya ketegangan. Ini semua bertujuan menjejaskan imej PAS di mata orang ramai," jelasnya.

Ustaz Ahmad berada di Perlis sehari suntuk dalam rangka lawatannya membantu PAS Perlis berkempen sempena PRU kali ini. Dalam lawatannya beliau sempat menghadiri lima program bertemu orang ramai, menyampaikan kuliah maghrib dan berceramah

No comments: