Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, February 23, 2007

Projek pada kaum lain,tiada amanah, jati diri sebagai punca

Petikan Harakahdaily
KANGAR- Malas berusaha sendiri dan mahu mencari keuntungan segera merupakan punca projek yang diberikan kepada kontraktor bumiputera mengalir kepada kaum lain.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Perlis, Hairy Hashim berkata demikian ketika diminta mengulas tentang kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang sedih melihat laporan bahawa 85 peratus kontrak bumiputera tiris.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan bahawa secara purata 85.37 peratus projek yang dilaksanakan kontraktor bumiputera pada tahun 2006 mengalir kepada kaum lain.

Kata Hairy, kontraktor bumiputera yang memberikan projek mereka kepada kaum yang lain merupakan golongan yang tidak mempunyai jati diri dan mengabaikan amanah yang diberikan kepada mereka.

"Hasrat kerajaan untuk memajukan ekonomi bumiputera terjejas dengan tindakan mereka yang tidak bertanggung jawab ini," katanya.

Menurutnya lagi, kontraktor yang terlibat kebanyakannya tidak berpengalaman, kekurangan modal dan tidak berkepakaran dalam bidang tertentu menyebabkan mereka memberikan projek kepada kaum lain.

"Benarlah jika dikatakan mereka ini malas berusaha sendiri dan tidak mahu belajar untuk memajukan diri sendiri dengan pengetahuan dan kepakaran yang baru," ujarnya.

Beliau mengesyorkan agar tindakan tegas seperti menyenarai hitamkan kontraktor yang meng"AliBaba"kan projek yang diberikan memandangkan ramai lagi kontraktor yang lebih berkeupayaan. "

Usah diberi lagi projek kepada golongan ini. Ramai lagi yang tidak pernah mendapat projek walaupun berkemampuan, tetapi disekat kerana pelbagai faktor termasuk perbezaan politik,"katanya lagi.

No comments: