Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, February 23, 2007

Apa ada beza Mat Rempit dengan Dajal Rempit?



Oleh Wartawan Harakahdaily
KANGAR, 22 Feb - Cadangan menukarkan nama "Mat Rempit" kepada "Dajal Rempit" atau "Penyangak Rempit" mendapat reaksi berbeza daripada pelbagai pihak.


Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ahmad Adnan Fadzil menganggap penukaran nama ini tidak memberikan implikasi besar kerana isu Mat Rempit ini harus diselidiki puncanya berlaku gejala tersebut.


"Ianya bukan masalah label atau nama. Kalau kita letak apa nama sekalipun, isu Mat Rempit ini tidak ada kesudahan sekiranya tidak dicari punca berlakunya masalah ini," katanya.


Dilaporkan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin tidak bersetuju dengan cadangan ini manakala Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin pula melihat tidak ada salahnya memberikan label "Dajal rempit".


Utusan Malaysia semalam menyiarkan kenyataan Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Dato' Seri Dr Rais Yatim yang menyebut gelaran Mat adalah terlalu sopan untuk golongan ini.


Bagi Ustaz Ahmad Adnan, punca utama yang mendorong para remaja dan belia menjadi Mat Rempit ialah penerapan budaya hiburan yang tidak terkawal oleh pihak kerajaan.


Justeru katanya, golongan muda ini lebih cenderung untuk memilih hidup berseronok dengan hiburan yang tidak terkawal yang melekakan dan akan memberikan kesan yang buruk.


"Budaya hedonisme ini berpunca dari penganjuran pelbagai bentuk penayangan rancangan hiburan yang di televisyen serta penganjuran pelbagai bentuk acara hiburan yang tidak terkawal. Remaja mudah terpengaruh untuk meniru gaya hidup sedemikian," sambungnya lagi.

Ustaz Adnan menyarankan Jabatan Agama memberikan penekanan terhadap menyedarkan masyarakat tentang ancaman pelbagai gejala sosial yang ada.

"Jangan hanya duduk berbincang tentang masalah teknikal atau khilafiah dalam agama sedangkan masalah masyarakat yang berpunca dari polisi kerajaan yang longgar tentang agama dan pembentukan akhlak golongan muda tidak diperkatakan secara serius.


"Sepatutnya Jabatan Agama perlu mengadakan satu seminar khas membincangkan tentang bagaimana untuk memperbetulkan pelbagai permasalahan masyarakat," katanya

No comments: