Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Friday, February 23, 2007

Nasib samar menanti peniaga di Padang Besar

PADANG BESAR- Walaupun diberikan tempoh "subsidi" oleh kerajaan sehingga akhir bulan ini, nasib para peniaga gerai di sekitar Arked Niaga Padang Besar masih samar.

Ini berikutan arahan supaya para peniaga yang terdiri dari penjual minuman dan makanan ringan serta cenderamata berpindah ke tapak baru yang letaknya hampir seratus meter dari Arked Niaga tersebut.

Arked Niaga ini memang popular dan menjadi tumpuan orang ramai khususnya para pelancong yang berkunjung ke sana pada setiap hujung minggu atau musim cuti.

Menurut para peniaga yang terbabit, tapak baru itu tidak sesuai kerana lokasinya yang agak jauh dari Arked Niaga dan bukan kawasan tumpuan orang ramai dan ini akan menjejaskan pendapatan mereka.

"Bila musim cuti mungkin ramai yang ke sana. Itupun untuk "parking" kereta, tapi seterusnya mereka akan ke Arked juga untuk membeli-belah", demikian menurut salah seorang peniaga minuman, Ibrahim Saidin.

Justeru para peniga ini mengambil keputusan untuk terus berniaga di tempat lama berhampiran Arked Niaga.

Bagaimanapun semalam, keadaan hampir menggemparkan bila pihak penguatkuasa Majlis Perbandaran Kangar Kangar (MPK) telah datang bersama dua buah lori beserta sebuah trak polis untuk mengambil tindakan.

Namun, para peniaga mengambil jalan rundingan dan Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan Perlis, Azihani Ali telah datang berdialog dan memberikan penerangan dan tentang keputusan kerajaan untuk membenarkan para peniaga beroperasi hingga akhir bulan ini.

Menurut Ibrahim, selain isu tempat niaga, isu "Ali Baba" lesen niaga juga dibangkitkan memandangkan isu ini sudah lama berlarutan.

Katanya, isu Arked Niaga ini yang dimonopoli oleh peniaga dari negara jiran yang berniaga menggunakan lesen rakyat tempatan tetapi tidak ada tindakan yang diambil. Di kalangan peniaga gerai terbabit hanya 16 orang sahaja yang betul-betul rakyat tempatan dan berlesen.

No comments: