Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 29, 2006

Shahidan hilang punca
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita

Kangar 28hb : Menteri Besar Perlis,Dato’ Seri Shahidan Kassim kebelakangan ini seperti dalam keadaan hilang punca.Beliau didapati telah mengeluarkan kenyataan yang agak pelik beberapa hari ini.

Ini mungkin kerana beliau terlalu memikirkan perbalahan antara Mahathir dan Abdullah Ahmad Badawi. Atau mungkin juga kerana kes penyitaan Majlis Perbandaran Kangar (MPK) baru-baru ini.

Antara kenyataan yang telah dilaporkan oleh akhbar dan internet baru-baru ini ialah meminta ulamak PAS bertaubat, mengejek Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia dengan mengatakannya sebagai pondan.

Termasuklah juga perbincangan Shahidan yang dianggap sebagai melucukan dalam bicara agama di Perlis FM Jumaat lalu yang membincangkan rasulullah melakukan solat hajat berjemaah atau tidak.

Menurut Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis Ustaz Yussainee Yahya kenyataan merapu Shahidan beberapa hari lalu hanyalah cubaan beliau untuk mengalihkan isu sahaja.

Beliau mengambil contoh perbincangan di Perlis FM Jumaat lalu tentang solat hajat samada berjemaah atau berseorangan itu tidak perlu buat masa ini.

“Sepatutnya gunakan Perlis FM untuk membincangkan macamana nak selesaikan masalah MPK kerana itu yang penting sekarang.Bagi laluan untuk orang ramai memberi maklum balas,”katanya.

“Kerajaan pimpinan dia dah malukan seluruh kerajaan Umno lain.Dan masalah MPK pula masalah rakyat.Bab solat hajat tu dah lama ulamak dulu selesaikan,”ujarnya lagi.

Beliau juga kesal dengan sikap seorang tetamu rancangan tersebut yang mempertikaikan siapa Imam An-Nawawi.

Imam An-Nawawi menurut Ustaz Yussainee ialah seorang ulamak yang apabila mengemukakan hukum,akan berpandu kepada nas syarak dari al-Quran dan Hadis.Bukannya mengikut nafsu.

“Apa yang dah dia buat dan dah berapa lama dia mengaji?,”soalnya merujuk kepada ustaz tersebut.

“Ana cabar ustaz tersebut agar mengambil al-Quran dan as-Sunnah, keluarkan pendapat sendiri.Tolong terang tanpa guna pandangan ulamak dulu supaya orang faham,”tambah beliau lagi.

Sementara itu dalam temubual Peghelihla dengan beberapa penduduk sekitar Kangar,ramai yang kesal dengan apa yang telah Shahidan bincangkan dalam Perlis FM baru-baru ini.

Encik Zaid seorang kakitangan di syarikat swasta berpendapat keutamaan mesti diberikan kepada perkara yang lebih penting yang terjadi pada masa ini.

Baginya kalau tidak dilakukan solat hajat kita tidak berdosa kerana ianya hanya perkara sunat.Disamping itu juga beliau menyatakan rasa bencinya dengan pujian melampau dari juruhebah bertugas hari itu

“Saya naik meluat apabila mendengar juruhebah memuji Shahidan dengan menggelarkannya sebagai Umarak dan Ulamak.DJ tu pun kalau nak bodek janganlah sampai jadi menipu,”katanya.

Seorang lagi kakitangan swasta Encik Mohammad juga merasa bingung dengan apa yang berlaku.Dia berpendapat bahawa perkara besar dikecilkan dan yang kecil dibesarkan.

“Setahu saya kalau langgar janji itu adalah sifat orang munafik.Macam kalau kita langgar kontraklah.Dan kalau yang berhutang wajib bayar pasal roh depa bila mati tidak akan diterima oleh langit dan bumi,”ujarnya sinis.

“Kenapa depa tak bincang benda tu?Benda tu lagi besaq dosa kalau kita tak selesaikan.Pulak tu Imam Nawawi pula kena pertikai kat depa.Saya tak faham ni,”sindir beliau lagi.

No comments: