Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, August 01, 2006

PAS Perlis contohi skim wakaf Universiti al-Azhar

Oleh Wartawan Harakahdaily

ARAU, 1 Ogos - Sistem wakaf yang telah lama dipraktikkan di Universiti Al-Azhar, Mesir akan dijadikan sebagai contoh oleh PAS Perlis bagi mentadbir institusi pendidikan tajaannya.

Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin berkata demikian dalam ucapannya di majlis pelancaran Skim Infaq Jariah untuk Institusi Pendidikan MADI dan Pengurusan Jemaah di Balai Islam MADI, Jejawi Dalam dekat sini Ahad lalu.

Katanya, Universiti Al-Azhar dapat bertahan lama dengan sumbangan zakat, infaq jariah atau wakaf daripada umat Islam di seluruh dunia, jadi PAS Perlis juga mahu mendidik para ahlinya untuk bersama-sama ke arah itu.

PAS Perlis kini mentadbir sebuah sekolah menengah dan dua buah sekolah rendah yang mula beroperasi sekitar awal tahun 1990-an.

"Institusi pendidikan yang kita bina ini bukan untuk sepuluh tahun atau 20 tahun, sebaliknya kita mahu ianya kekal selama-lamanya dan kini kita sediakan satu ruang untuk orang ramai mencari bekal dunia untuk akhirat," katanya.

Skim Infaq Jariah tersebut adalah untuk menampung pembelian tanah bendang seluas 4 1/2 relung atau hampir140 , 000kaki persegi bernilai RM100,000.00.

Hasil bendang ini akan digunakan untuk membiayai institusi pendidikan PAS Perlis dan juga urusan jemaah yang lain.

Majlis pelancaran skim itu telah disempurnakan oleh Timbalan Mursyidul Am PAS, Dato' Dr Haron Din.

Untuk menyertai skim ini, orang ramai boleh menghubungi talian 04 -961836.

No comments: