Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Thursday, June 01, 2006

MPK diseru atasi masalah vandalisme


Oleh Wartawan Harakah
KANGAR ,1 Jun - Majlis Perbandaran Kangar (MPK) diseru untuk memantau dan membersihkan setiap kemudahan awam yang telah dicemari oleh vandalisme berbentuk grafiti (contengan).

Ketua Dewan Pemuda PAS Kangar, Ustaz Yaakub Abu Seman membuat gesaan demikian berikutan banyak kemudahan awam terutamanya pondok bas telah dicemari oleh elemen tersebut.

Menurutnya, MPK perlu bertindak pantas kerana selain contengan tersebut mecemarkan pandangan, ianya juga mencemarkan imej Perlis di mata orang luar.

"Sayangnya, pondok bas yang dibina dengan harga yang begitu mahal kini dicemari oleh grafiti sedemikian. MPK perlu bertindak cepat dan bukan hanya bertindak pantas mengoyak poster-poster yang ditampal parti pembangkang," katanya.

Tinjauan Harakah mendapati bayak pondok bas "mewah" yang dibina dengan kos melebihi RM20 ribu telah diconteng oleh golongan yang tidak bertanggungjawab.

Sementara itu, Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, ustaz Zolkharnain Adibin melihat perkara ini sebagai satu budaya baru yang menular di negeri ini.

Beliau percaya ianya dilakukan oleh golongan remaja yang terikut-ikut dengan budaya yan dibawa dari barat.

"Kita ingat benda ini hanya belaku di bandar-bandar besar, tapi kini dah sampai ke sini, ke kampung kita," katanya.

Menurutnya, perkara seperti ini berpunca daripada mereka yang kosong jiwanya dan tidak tahu mengisi masa dengan perkara-perkara yang lebih bermanfaat.

"Puncanya mudah, kerajaan yang Umno terajui lebih utamakan memberikan hiburan daripada membina sakhsiyah golongan remaja," tambahnya.

1 comment:

beila said...

MPK semakin bagus dan diharap terus bagus..