Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Saturday, June 24, 2006

Bakal pelajar IPT diingat jangan lupa diri, keluarga dan Islam

Oleh Wartawan Harakahdaily

KANGAR, 24 Jun - Para pelajar yang memasuki institusi pengajian tinggi (IPT) dinasihatkan agar tidak lupa diri, ingat kepada keluarga dan masa depan jemaah Islam.

Pesuruhjaya PAS Perlis Ustaz Hashim Jasin berkata demikian dalam ucapannya dalam satu majlis penyerahan sumbangan kepada kepada bakal pelajar IPT dari kalangan anak-anak ahli dan penyokng PAS baru-baru ini.

Menurut Ustaz Hashim, para pelajar diingatkan bahawa kejayaan yang dikecapi adalah nikmat daripada Allah dan esok kita pasti akan ditanya tentangnya.

"Ingat kita ini hamba Allah dan kita dijadikan Allah untuk keluarga kita, masyarakat dan Islam," katanya.

Katanya lagi, para pelajar perlulah menjadi seorang yang akan bermanfaat kepada jamaah dan kepada masyarakat dan Islam umumnya pada masa akan datang.

"Apakah sumbangan kita kepada masyarakat dan Islam? Esok-esok jangan kita dilanda penyakit bakhil harta benda, masa dan tenaga untuk dicurahkan kepada jemaah dan masyarakat," nasihatnya.

Ustaz Hashim menegaskan bahawa, para pelajar bukan sahaja membawa amanah keluarga unt
uk menuntut ilmu tetapi juga harapan dan doa setiap ahli PAS di negeri ini agar setiap anak ahli mahupun pimpinan dapat memberikan sumbangan kepada jemaah di kemudian hari.

"Jangan hanya memikirkan kepentingan peribadi, esok nak kerja gaji besar tetapi kena fikir juga Islam dan gerakan Islam yang didokongi oleh ibu bapa kita. Jangan bila dah berjaya bergaji besar kerja baik, kita lupa tanggung jawab kepada Islam," katanya lagi.

Menurut Ustaz Hashim lagi, ibu bapa sudah meletakkan harapan yang tinggi untuk belajar di peringkat tertinggi, jadi jangan selewengkan tanggungjawab ini.

"Ini adalah tanggung jawab yang diberikan ibu bapa, keluarga, masyarakat dan jamaah sendiri. Ibubapa anak-anak sekalian adalah amilin gerakan islam yang bekerja dan berkorban untuk PAS tanpa memikirkan kepentingan peribadi," jelasnya.

Akhirnya beliau menasihati mereka agar jangan hanyut dengan kebebasan yang ada di IPT yang tidak seperti masa persekolahan dulu.

"Di sana kamu lebih bebas. Kebebasan inilah yang akan merosakan jika tidak dikawal. Jaga nama baik ibu bapa dan jamaah. Kalau sesuatu terjadi yang akan rosak ialah nama keluarga dan juga jemaah PAS sendiri," katanya lagi.

Majlis tersebut yang dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Perlis telah berlangsung di Pejabat Perhubungan PAS Perlis di sini.

No comments: