Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, January 29, 2006


HAMAS dan IKHWAN pemangkin kebangkitan Islam
Oleh : Nikon
Kategori : Berita

Kangar 28hb Januari : Kemenangan HAMAS dalam pilihanraya Palestin semalam adalah sesuatu yang tidak dijangkakan oleh seluruh pihak di dunia.Dan pastinya HAMAS juga tidak menjangkakan kemenangan itu.Demikian pendapat yang disuarakan oleh Pesuruh Jaya PAS Perlis Ustaz Hashim Jasin ketika ditemui hari ini.

Kemenangan ini juga berkebetulan hampir masanya dengan kemenangan Ikhwanul Muslimin di Mesir menunjukkan kepada dunia bahawa Islam sekarang sedang bangkit.Tambah beliau lagi yang juga Naib Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat.

“Kebetulan saya ada menonton al-Jazirah dan dari perbincangan mereka semua itu, mereka sebenarnya dalam keadaan tidak menduga HAMAS akan menang,”ujar beliau.

Peristiwa ini menurut beliau lagi adalah persamaan peristiwa Perang Badar yang mana semua pihak tidak menyangka Islam akan menang walaupun dalam keadaan sedikit dan lemah.Ini semua tidak lain adalah kerana pertolongan dari Allah kepada pembantu-pembantuNya.

Akhirnya beliau berharap berita ini akan menjadi pemangkin kepada pejuang-pejuang Islam khususnya ahli-ahli PAS untuk terus memantapkan lagi perjuangan menegakkan Islam di bumi Malaysia.

Sementara itu dalam perkembangan berkaitan, Ketua Pemuda PAS Perlis, Ustaz Adnan Fadhil pula melontarkan satu persoalan kepada semua rakyat Malaysia iaitu bila lagi rakyat Malaysia akan memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada perjuangan Islam?

“Rakyat Mesir sudah berikan sokongan yang besar kepada Ikhwan.begitu juga Palestin sudah menolak Kumpulan Fatah.Rakyat Malaysia bila lagi?,” Tanya beliau.

Beliau menyifatkan ini adalah satu gelombang kebangkitan untuk Islam dan juga kesedaran yang tinggi diseluruh dunia iaitu Islam sahajalah sebagai jalan penyelesaian tunggal kepada permasalahan kehidupan.

Beliau juga berharap supaya ketakutan bukan menjadi penghalang utama kepada ahli-ahli PAS kerana rakyat Palestin telah membuktikan bahawa dalam keadaan takut dengan peluru Yahudi, mereka masih dapat memberikan kemenangan kepada HAMAS.