Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Tuesday, January 03, 2006

Fahami Islam agar kita tidak ragu
Oleh : Mat Teropong
Kategori : Berita


Jejawi 2hb Jan : Ajarkanlah anak-anak kita kefahaman tentang Islam kerana ianya adalah asas kepada kehidupan yang patut ditanam di dalam jiwa setiap anak-anak kita agar mereka tidak ragu dengan Islam.Demikian saranan yang dianjurkan oleh Dato’ Dr.Haron Din dalam kuliah bulanannya yang diadakan di MADI, Sabtu lalu.

Musuh Islam sekarang sedang giat berusaha untuk memurtadkan orang Islam dengan cara menimbulkan keraguan dalam pemikiran kita melalui penyebaran Injil secara berleluasa dan tersusun.

Menurut beliau lagi, pemikiran lain seperti memisahkan dosa dan pahala dengan kegiatan harian kita mestilah juga dihapuskan.Contoh yang beliau kemukakan ialah undi.Iaitu jika kita menyokong pergerakan Islam maka kita pasti mendapat pahala.Tetapi ada yang tidak menerimanya kerana mereka memisahkan dosa dan pahala dari kehidupan hariannya.

Jangan juga kita katanya, menjadi golongan yang hanya tahu membidaahkan orang lain sahaja dan suka membesar-besarkan perkara furu’.

“Bila masa rasulullah membukukan al-Quran? Bukankah itu juga bidaah? Soalnya kepada golongan itu.

Beliau menambah lagi dengan menyebut pembukuan itu memang bidaah tetapi ianya wajib.Begitu juga baris-baris yang digunakan dalam al-Quran itu juga dianggap bidaah tetapi demi untuk memberikan kemudahan bagi pembaca bukan arab, maka ianya diterima.

Beliau kemudiannya mengajak seluruh ummat Islam agar bersungguh-sungguh untuk menunjukkan betulnya Islam dan salahnya Injil.

Bukti yang paling jelas yang boleh dilihat betapa benarnya al-Quran itu ialah cabaran Allah kepada kafiruun untuk membuat satu surah yang sebanding dengan al-Quran sehingga kini masih gagal disambut oleh golongan itu.

“Surah dalam al-Quran yang paling pendek ialah tiga ayat.Tiga ayat saja tapi mengapa sampai la depa tak boleh buat surah yang sebanding itu? Tanya beliau.

Akhirnya beliau menjelaskan bahawa mereka yang menolak al-haq itu bukan kerana tidak tahu akan kebenaran itu tetapi mereka itu degil.Sambil mengambil contoh Abu Thalib yang beliau sebut sebagai seorang kafir yang boleh melihat segala-gala tanda kenabian Muhammad di hadapan matanya tetapi atas dasar menjaga nama baiknya dia tetap menolak untuk memeluk Islam walaupun dipujuk oleh rasulullah.

Kuliah Dato’ Dr.Haron yang seterusnya akan diadakan pada hari Sabtu minggu terakhir setiap bulan.Kuliah ini adalah berkala dibawah tajuk “Perbezaan Agama”.Datanglah beramai-ramai ke majlis ilmu ini.Jangan lepaskan peluang untuk kita menambah ilmu kita dari seorang yang luas ilmu agamanya.Insya Allah.