Alamat Baru Kami

Alamat Baru Kami

Klik di FOTO

Sunday, July 31, 2011

PERUTUSAN RAMADAN PESURUHJAYA PAS NEGERI PERLIS

Assalamualaikum w.b.r

Bagi pihak Badan Perhubungan PAS Negeri Perlis, saya mengucapkan selamat menyambut Ramadan Mubarak pada tahun ini kepada seluruh umat Islam khususnya di negeri Perlis.

Kita mengharapkan semoga pada tahun ini semakin bertambah mereka yang menyahut seruan Allah SWT. untuk menunaikan ibadat berpuasa dari tahun-tahun yang lalu kerana kelebihan bulan yang penuh keagungan dan keberkatan ini tidak sepatutnya dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa diambil peluang oleh umat Islam.

Arahan berpuasa sebagi salah satu daripada 5 rukun Islam ini adalah melalui dalil yang qat`ie yang tidak boleh diingkari oleh sesiapapun dan perlu dilaksanakan dengan sebaik mungkin untuk mendapat keredaan Allah.

Bukan sahaja perkara yang diarahkan dalam rukun Islam sahaja, malahan banyak lagi perintah Allah yang lain yang turun melalui nas yang qat'ie juga dituntut untuk dilaksanakan. Contohnya, arahan untuk berjihad di jalan Allah, yang mana konsep jihadnya sangat luas samada dalam bentuk harta-benda, masa, tenaga dan jiwa raga.

Lihatlah peristiwa perang Badar Kubra dan Fathul Makkah yang berlaku pada bulan Ramadan. Ini membuktikan kekuatan iman Rasulullah SAW bersama para sahabat yang keluar berperang meskipun pada bulan Ramadan semata-mata menunaikan perintah Allah SWT.

Untuk itu, kita sekarang ini haruslah mengambil peluang ini dengan berjihad di jalan Allah dengan penghayatan Islam yang sebenar melalui pengorbanan kita samada dalam bentuk harta-benda, masa atau tenaga. Semoga Allah menerima amalan kita untuk kita kembali menghadapNya nanti.

YB. Ustaz Haji Hashim Jasin
Pesuruhjaya PAS Negeri Perlis

No comments: